Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Dansk design på vej til Kina

Danske køkkener og dansk tøj skal fylde mere i de velhavende kineseres hverdag. Et eksportfremstød for dansk

design til det store marked i øst løber af stablen i netop disse dage.



Det er dansk Handel og Service, som i et

samarbejde med konsulentfirmaet East Solution står for turen.



I alt 22 virksomheder deltager, og det er tale om alt lige

fra producenter af undertøj og til HTH Køkkener.



Målsætningen er, at de omkring 150 millioner med en

solid opsparing på bankbogen, skal bruge en stadig større del af deres penge på de danske produkter.



- Vi

ser Kina som et meget spændende marked, som kun kan blive mere spændende. Der er mange kinesere med en høj levestandard,

og de er interesseret i at bruge deres penge på vestlige produkter, siger udviklingskonsulent i Dansk Handel og Service, Anna

Porse Nielsen, der fremhæver, at dansk design har en høj profil i Kina, og de danske virksomheder derfor har gode kort

på hånden til at fat i en større del af det lukrative marked.



Hvis de vel at mærke gør deres

hjemmearbejde ordentligt.



- Der er en anderledes forretningskultur i Kina, men så meget forskellig fra Danmark er den hellere

ikke. Det er en barriere, men den er til at overkomme, siger Anna Porse Nielsen.

Anden fase

Fremstødet er anden fase

af en tre trinsraket, hvor første del endte med en mereksport fra virksomhedernes side på over 100 mio. kr. IC Companys, der

blandt andet står for Inwear-butikkerne, er en af de virksomheder, der har sat kurs mod Kina.



Selskabet har allerede to

butikker i landet og deltagere i fremstødet for at finde partnere til at oprette og drive nye forretninger.



- Vi kan ikke

gøre det selv. Vi skal have en lokal partner, som kender til forholdene. Der er stadig en del sorte penge og korruption derude,

så det er meget vigtigt at have folk med lokalkendskab, siger eksport-chef hos IC Companys, Steen Petersen.



Han understreger,

at det tager et par år at blive kendt og derved få fodfæste på markedet. IC går derfor efter partnere,

som er professionelle forretningsfolk med noget kapital i reserve.



Det er nødvendigt, hvis det ikke går helt som

det skal i starten. Konkurrencen på markedet er nemlig benhård. Antallet af udbydere er stort, og Inwear må kæmpe

mod vestlige konkurrenter, som får deres produkter lavet i Kina.



De undgår derfor told og afgifter og kan afsætte

deres varer til en pris, som ligger 40 pct. under Inwears.



- Vi er et skridt bagud rent prismæssigt. Derfor gælder

det om at komme med et unikt produkt og koncept for at kunne klare sig, siger Steen Petersen.



Virksomheden får produceret

omkring halvdelen af deres produkter i Kina. Men foreløbig har de ikke distributionsnettet til at forsyne deres egne butikker

i landet. På længere sigt satser virksomheden på, at en stadig større del af de varer, som sælges i

Kina også bliver produceret i landet for på den måde at stå stærkere i konkurrencen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen