Berlingske Business
12:57Lego-konkurrent omsatte for mere end ventet

Dansk Dell-topchef: Det koster at sige nej til korruption

27BUSAnja-Monrad-183546.jpg
Anja Monrad er formentlig den højestplacerede danske kvinde i den internationale IT-verden herhjemme. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Det er en udfordring at være ansvarlig for lande, som plages af korruption, for både med-arbejdere og samarbejdspartnere skal vælges med stor omhu. IT-giganten Dells central- og østeuropadirektør, Anja Monrad, styrer en vanskelig sejlads mellem skærene – og udsigt til nye muligheder.

»Med få undtagelser er alle lande i mit område i det mørkerøde felt på korruptionslisten. Derfor er tonen fra toppen afgørende for, at man kan drive forretning. Og budskabet er klart: Vi vil ikke finde os i det. Der er ikke noget, der er lysegråt – det er enten hvidt eller sort. Og det skal styres med hård hånd.«

I de tre år, hvor Anja Monrad som den formentlig højestplacerede danske kvinde i den internationale IT-verden har stået i spidsen for den amerikanske IT-gigant Dell i Central- og Østeuropa, har hun undgået sager om korruption og bestikkelse.

27BUSjoseph-simon-145734.jpg

»Jeg håber, at det er, fordi vi har processer, kontrol og den rigtige tone. Indirekte er det dyrere, og vi mister også forretning på det. Vi er måske nødt til at arbejde med andre partnere og leverandører, som lever op til vores standarder. Det har en omkostning, men det er den investering, som vi gerne vil gøre. Der er partnere, som vi vælger ikke at arbejde sammen med. I en lang periode var vi ikke i den offentlige sektor, fordi det i nogle lande betød involvering i bestikkelse. I stedet har vi taget små partnere og givet dem ordrer, så de kunne blive større, og nu har de en størrelse, hvor de måske kan tage fat i den offentlige sektor,« forklarer Anja Monrad til Berlingske.

Blandt andet i Rumænien var en stor del af Dells mulige, lokale partnervirksomheder involveret i sager, og dem holdt Dell sig langt væk fra.

»Det er også en kulturmæssig gradbøjning, hvad der i de forskellige kulturer er bestikkelse. For os i Danmark og Vesten holder man sig også fra nepotisme m.m., hvor det i Østeuropa betragtes som at hjælpe hinanden. Her er det svært at overskue værdikæder, hvor familier handler med hinanden,« siger hun.

Det må kræve afsindigt meget af den lokale landechef?

»Ja, jeg stoler på dem, jeg ansætter. Så må jeg tage konsekvenserne, hvis jeg ikke kan det. Men jobbeskrivelser er svære. Vi vil have IT-kyndige folk, som forstår IT og IT-løsninger. Derudover vil jeg gerne have en landechef med stor forretningsforståelse. Men medmindre de er fra 40 år og nedefter, har de ikke oplevet noget, der hedder »business schools« og fri handel. I Østeuropa blev mange tidligere uddannet i hæren eller efterretningstjenesten og er superdygtige til IT, men de har ikke nødvendigvis lært noget om økonomi og om at lukke aftaler. Oveni kræver jeg, at de optræder etisk korrekt. Jeg vil ikke se noget som helst. Og så skal de være rigtigt gode til engelsk. Den jobprofil er der ikke mange af. Men det gør det endnu vigtigere at opbygge og investere i talenter,« konstaterer Anja Monrad.

LEGO

Hun, der i april i år rundede 50 år, har ansvaret for 25 lande og har også Israel med, som har høj status i IT-verdenen. »Melodigrandprixlisten uden Vesteuropa – eller Berlingskes korruptionsliste,« som hun udtrykker det.

Hun er født i Warszawa men kom til Danmark med sin familie i 1969, taler flydende polsk og har dermed også den kulturelle forståelse.

»Jeg er kommet i Polen under kommunismen og kan forholde mig til udviklingen på en anden måde, men det gør mig ikke til østeuropaspecialist. Jeg forsøger at balancere at være så meget i »mine« lande, at jeg kan tilføre en værdi og bidrage til karriereudvikling og have meningsfulde samtaler uden at træde den lokale direktør over tæerne. Jeg vil ikke være en hovedkvartersfunktion, som blot flyver ind, er der et par dage, kikker på et Excel-regneark og flyver ud igen. Den tid, jeg bruger i landene, forsøger jeg at bruge sammen med medarbejdere og partnere,« forklarer Anja Monrad, som har et heftigt rejseskema, selv om hun forsøger at være på sit kontor i Ørestaden i København mindst to dage om ugen.

»Polen er mit største land. Jeg overvejede at flytte til Warszawa, men det er faktisk bedre at flyve ud fra København, og uanset hvilket land jeg er i, vil jeg ikke være i de 24 øvrige lande. Nu føler ingen, at de bliver forfordelt,« mener Anja Monrad, som kalder sit job »superspændende«.

FILE SWEDEN ECONOMY ERICSSON

Hendes økonomidirektør sidder i Polen, marketingsdirektøren i Athen i Grækenland, salgsdirektøren i Bratislava i Slovakiet, direktøren for erhvervsforretningen i Bukarest i Rumænien, mens kundedirektøren er hollænder. Hver mandag holder hun videokonference med samtlige landechefer, en ad gangen. Hun har i sin tid selv udnævnt Dells direktører i Ungarn og Kasakhstan.

»Det sidste krævede en del besøg og en del interviews. Jeg havde også en diskussion med nogle headhuntere, men reelt var der kun to håndfulde mennesker, der opfyldte kravene, så jeg behøvede ikke en headhunter. Man kan også vælge en chef på niveauet under og udvikle vedkommende til næste skridt. Her tog vi en god salgschef fra en anden kollega,« fortæller Anja Monrad.

Østeuropa er ikke længere i boomende fremdrift. Ifølge analysehuset IDC, som følger teknologimarkederne tæt, er området nu et faldende marked med lave stigninger i bruttonationalproduktet.

»Konflikten med Rusland har haft stor indflydelse i form af sanktioner og samhandelsophør, og fordi man i mange af landene er afhængige af associerede industrier. Derudover er der hele valutaspørgsmålet. Men hen over efteråret og ind i 2017 og 2018 vil nogle meget tunge projekter rykke fremad,« siger Dell-direktøren, der i dag mest sælger hardware.

Det nye handler om digitalisering af det offentlige med støtte gennem EU-penge på områder som patientjournaler, i uddannelsessektoren og på skatteområdet. Men også arbejdet med Tingenes Internet og smarte byer, hvor Dell f.eks. sætter sensorer op i træer for at forhindre skovbrande i af brede sig i Grækenland.

Billede

»Mange områder er i rivende udvikling men stadig meget afhængig af offentlig infrastruktur, og en stor del af drivkraften i økonomien er fortsat de offentlige investeringer. I Danmark venter man ikke på EU-støtte, de kommer på toppen. Men i Bulgarien, Serbien, Rumænien, Ungarn og Baltikum driver EU-penge en stor del af udviklingen, så offentlige projekter og offentligt støttede aktiviteter holder hånden under en stor del af økonomien. Men på IT-siden har disse lande sprunget en masse niveauer over og er teknologimæssigt superavancerede, så hvad vi sælger dér, er fuldt ud på højde med, hvad vi sælger i Vesteuropa. Der er dog en utrolig polarisering i Østeuropa med stor forskel på rig og fattig, på uddannet og ikke-uddannet,« siger Anja Monrad.

Hun er meget optaget af at bruge teknologien til at gøre folks hverdag smartere og til at nedbringe verdens energiforbrug.

»Og her er der ingen forskel mellem Øst- og Vesteuropa. I Østeuropa er entreprenørerne lige så smart og visionære, og de unge har samme ambitioner om at redde verden. Men de kan springe masser af udviklingsstadier over,« mener hun.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen