Berlingske Business
17:41God weekend

Dansk Byggeri og DI bejler til bygge-leverandørerne

Den forholdsvis nye organisation Byggevareleverandørforeningen lever et ombejlet liv mellem flere fusions-interesserede byggeorganisationer.

Byggematerialeindustrien, BI under Dansk Industri samt Dansk Byggeri er stærkt inde i billedet.



Hidtil har et nærmere

samarbejde mellem BI og Byggeleverandørforeningen ikke været muligt, fordi importører ikke kunne tilbydes tilstrækkeligt attraktive

vilkår i Dansk Industri.



Det har Dansk Industri netop gjort op med, og i dag forventes BI at ændre på vedtægterne,

så importører af byggematerialer kan være medlem og få valgt repræsentanter på generalforsamlingen.



-

Den første ændring i Dansk Industri gik gnidningsløst, og jeg håber, at vedtægtsændringerne

i BI går lige så glat igennem, siger adminstrerende direktør Christian Lerche fra BI.



Importørernes

adgang til BI er ensbetydende med nedbrydningen af en stor barriere for et øget samarbejde mellem BI og BLF. Ifølge

Lerche er Industriens Hus og BI det naturlige forum for samarbejde imellem byggeproducenterne.

Direktør uenig

Direktør

i Byggeriets Arbejdsgivere (fra årskiftet Dansk Byggeri) Jens Klarskov, er ikke overraskende uenig i dette synspunkt.



Han

mener, at virksomhederne må gøre op med sig selv, hvor de hører til, og hvor det er mest fordelagtigt for dem

at være medlem.



- Rene produktionsvirksomheder vil i visse tilfælde helst være organiseret sammen med andre

produktionsvirksomheder i BI. I andre tilfælde foretrækker de at være organiseret sammen med leverandører,

kunder og brugere i Dansk Byggeri, siger Jens Klarskov.



BLF's formand Tommy Bøgehøj, der er adminstrerende direktør

i Corus Byggesystemer, ser BI's vedtægtsændringer som medvirkende til at skabe nye muligheder, men der er endnu ikke taget

endelig stilling.



- BI og Dansk Byggeri er oplagte muligheder, men det er også muligt, at vi vælger at fortsætte

som selvstændig brancheorganisation. Vi er i en fortsat dialog, men vi har ingen præferencer endnu, siger Tommy Bøgehøj.



Det

der er afgørende for BLF er, at danne en stærk gruppering over for samhandelspartnerne i branchen. Især detailhandlen

er stærkt dominerende og bliver stærkere og stærkere via opkøb. Denne tendens skal der skabes et modspil

til, mener BLF.



Tommy Bøgehøj venter, at der træffes en endelig beslutning om BLF's fremtidige struktur inden

maj 2003, hvor der er generalforsamling.



Han vil dog ikke udelukke, at en ekstraordinær indkaldelse kan fremskynde tingene.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen