Berlingske Business

Dansk beskatning af biler halter efter

Danmark halter efter både Sverige og Norge, når det gælder om at ændre på beskatningen af biler. Svenskerne

afskaffede deres registeringsafgift på bilerne for snart seks år siden, og nordmændene er i fuld gang med at omlægge

deres afgift, så den bliver mere miljøvenlig.


Den hårde danske beskatning af bilisterne vil således

træde endnu tydligere frem i de kommende år. Specielt når et nyt EU-direktiv vil sende bilhandelen i Europa ud i

fri konkurrence til efteråret.


Som beskrevet i gårsdagens udgave af ErhvervsBladet, mener Dansk Automobilforhandler

Forening, at det vil få de danske bilpriser til at stige med 12,5 pct.


Det vil lægge yderligere pres på de

danske bilister, der kommer til at aflevere flere skattekroner til statskassen. Norge er ikke medlem af EU, men trods det er den norske

regering tilsyneladende på forkant med udviklingen. Regeringen har netop fået nedsat et udvalg, som skal analysere problemerne

med den norske registreringsafgift i det næste års tid.


Det er meningen, at der skal være nye regler på

området fra år 2004, og de skal gerne være skruet sammen, så de animerer til at nedbringe bilernes udslip

af CO-2.



Salget fremmes

Hvis alt går som planlagt, vil det således være anden gang inden for blot seks

år, at der ændres på reglerne for opkrævningen af den norske registreringsafgift. Før 1995 var afgiften

i lighed med i Danmark udelukkende baseret på nyværdien af en bil. Men den norske regering ønskede at fremme salget

af mellemklassebiler og lagde afgiften om.


- En afgift baseret på importværdien gav ikke noget grundlag for at styrke koncentrationen

hen mod bestemte bilklasser. Derfor blev loven lavet om i 1995, siger adm. direktør adm. direktør i Norges Bilbrancheforbund,

Erik Høien.


Han fortæller, at afgiften afhænger af tre elementer blandt andet bilens vægt og motorens

styrke. Erik Høien forudser, at den nye afgift enten bliver lavet som et supplement til de nuværende regler eller den

mere radikale model, hvor den gamle lov helt bliver afskaffet.


Svenskerne havde tidligere en afgift på nye biler, som afhang

af bilens vægt. Efter hede ønsker fra den svenske bilbranche blev den afskaffet for seks år siden, og de svenske

bilister har kun en årlig vægtafgift på mellem 1.500 kr. og 2.000 kr. at slås med. Hertil kommer momsen, men

den er ens i Danmark, Norge og Sverige.


I Danmark er det fortsat meget usikkert, hvad regeringen vil gøre. Skatteminister

Svend Erik Hovmand (V) har luftet, at en omlægning af den danske registreringsafgift til en mere miljøvenlig model er

en mulighed. Men foreløbig har regeringen ingen konkrete planer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen