Berlingske Business

Danmarks forretningsklima mere attraktivt

Forretningsklima i dk
Susanne Hyldeland, direktør i Invest in Denmark, som er en afdeling under Udenrigsministeriet, har svært ved at sætte fingeren på en enkeltstående forklaring på Danmarks spring på listen. Foto:

På Bloombergs nyeste liste over lande med det bedste forretningsklima tager Danmark et spring på otte pladser fra nummer 17 til nummer 9.

Både DI og Cepos maner dog til ro. Det skriver Jyllands-Posten.

På den nye liste, som blandt andet vurderer omkostninger ved opstart af virksomheder samt løn- og materialeudgifter, er Danmark i Europa kun overgået af Holland og Tyskland, som ligger henholdsvis nummer 4 og nummer 5. Hongkong indtager førstepladsen foran USA og Japan, mens Australien, Canada og Singapore indtager de tre pladser lige foran Danmark.

DI's chefkonsulent Allan Sørensen er dog ikke udpræget imponeret af den danske placering, da Danmark traditionelt har ligget omkring 3.-4. pladsen, ligesom det høje danske omkostningsniveau vækker bekymring. Tænketanken Cepos er direkte uforstående over for springet og mener ikke, det har afsæt i virkeligheden.

Susanne Hyldeland, direktør i Invest in Denmark, som er en afdeling under Udenrigsministeriet, har svært ved at sætte fingeren på en enkeltstående forklaring på Danmarks spring på listen.

- En faktor kan være, at Nordeuropa har klaret sig bedre end andre økonomier i Europa, så man ikke helt kan udelukke, at det er de andres ulykke, der er skyld i springet. Vi har også fået en regering, der arbejder med at gøre Danmark mere åben, og som har lettet visumregler og fjernet grænsebommene, siger Susanne Hyldeland til Jyllands-Posten.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen