Berlingske Business
17:42

Danmark skal markedsføres bedre

Danmark har ikke internationalt ry for at være en driftig industrination. Derfor skal der en særlig markedsføringsindsats

til, hvis vi ikke skal gå glip af nyttig arbejdskraft fra EU''''s østeuropæiske ansøgerlande.


En holdningsundersøgelse

blandt EU-ansøgerlandene viser, at Danmark vil få store problemer med at tiltrække kvalificeret arbejdskraft fra

de kommende EU-lande. Kun i de tre baltiske lande melder sig som interesserede i at søge til Danmark, og selv i de lande rangerer

Danmark lavt. Af de borgere i Baltikum, der ikke vil afvise at arbejde i EU-landene vil kun seks-syv pct. rette blikket imod Danmark.


-

Det er ikke hverken særlig heldigt eller tilfredsstillende at være i en region, hvor kun kun få har lyst til at

arbejde. Det er bestemt ikke godt for vækstmulighederne i Danmark, siger Niels Ploug, forskningschef på Socialforskningsinstituttet.


Han

tror dog, at den lave interesse for Danmark mest skyldes ukendskab til Danmark.


- Men vi er nok ikke så store, som vi går

og tror. Og det kan man godt være lidt skuffet over, siger Niels Ploug.


Også Dansk Arbejdsgiverforening, DA, og Dansk

Industri, DI, ærgrer sig over den lave interesse for at arbejde i Danmark. DA har i en prognose forudset, at det danske arbejdsmarked

i 2010 kommer til at mangle 85.000 personer i arbejdsstyrken, og der bliver især mangel på personer med tekniske og naturfaglige

uddannelser.


Netop det naturfaglige område har haft høj prioritet i mange af de tidligere østbloklande, og

uddannelsesniveauet tåler her sammenligning med det danske. Derfor er det dobbelt ærgerligt, at Danmark går glip

af en kærkommen ressource, mener arbejdsgiverne.



Tyskland tager teten

Det er ganske vist nedslående, men omvendt

er det ikke så mærkeligt, at Tyskland er de kommende EU-borgeres foretrukne mål, mener Søren Bjerregaard,

økonomisk konsulent i DI.


- Der er helt klart noget kulturelt i det. I mange østeuropæiske lande taler man

godt tysk, og det kan måske også forklare, hvorfor Østrig ligger så godt placeret, siger Søren Bjerregaard.


-

Men en af de ting, vi kan lære af det her, er, at der er behov for en markedsføring af Danmark. Den indsats kunne f.eks

kanaliseres igennem Udenrigsministeriet, foreslår han. Samtidig peger Søren Bjerregaard på, at den green-card-ordning,

som Tyskland har, sender et vigtigt signal til interesserede om, at det kan lade sig gøre at arbejde i Tyskland.


- Men

den danske skat er og bliver en hindring, understreger han.



Mangler Nokia

Når lande som Sverige og Finland foretrækkes

frem for Danmark, selvom de har et skattetryk, som ligner det danske, så skyldes det simpelthen, at landene er mere kendte.


-

Vi mangler en industri-spydspids som Nokia i Danmark, som kan markedsføre os, siger han.


Også SFI''''s Niels Ploug

peger på, at Danmark ikke er kendt som industrination:


- Både Tyskland og Storbritannien og for den sags skyld også

Sverige og Finland sender produkter ud, f.eks. biler. Det giver et billede af, at her produceres varer, mener Niels Ploug, og derfor

er landene profileret kraftigere som industrinationer end Danmark er, og det virker tiltrækkende på EU-ansøgerne.









Hård

debat

Kun DA''''s chefkonsulent, Erik Simonsen, peger på den internationalt meget kritiserede tone i den danske udlændingedebat,

som en faktor, der sammen med f.eks. skattetrykket kan afholde højtuddannede udlændinge fra at søge til Danmark:


-

Der er brug for, at vi også overvejer vores "debatklima". Vi skal være opmærksomme på, at personer

fra andre lande med attraktive kvalifikationer kan være et stort aktiv for Danmark. Der ligger en vigtig opgave, for det kan

være hæmmende, at man ikke føler sig velkommen i Danmark, siger Erik Simonsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen