Berlingske Business

Danmark mænger sig med verdens bedste handelsnationer

Danmark mænger sig med verdens bedste handelsnationer - 1
Danmark lander på en fjerdeplads over de mest handelsvenlige nationer. Foto:

Danmark lander på en fjerdeplads blandt verdens mest handelsvenlige lande, viser ny rapport.

Når lysere tider melder sig for verdenshandlen, står Danmark i en førerposition i forhold til at drage fordel af væksten.

Det fastslår en ny rapport, Global Enable Trade Report 2009, fra World Economic Forum, der har rangeret en lang række landes potentiale som handelsnationer. Det skriver Jyllands-Posten.

På førstepladsen finder man Singapore, der er efterfulgt af Hong Kong og Schweiz.

Landene er ikke kun blevet bedømt på evnerne på eksportmarkederne, men også i forhold til hvordan importørerne ser på landet og i forhold til internationale investorer.

Danske problemer med udenlandsk arbejdskraft
”I syv ud af de ni områder, som rapporten måler, rangerer Danmark blandt verdens fem bedste nationer. Såvel når det gælder effektivitet som toldadministration er Danmark næstbedst i verden, hjulpet godt på vej af en meget lav korruption”, står der i rapporten.

Rapporten fremhæver også regeringsapparatets effektivitet, den lokale konkurrence og den høje grad af sikkerhed som faktorer, der gør Danmark til et erhvervsvenligt land.

At Danmark ikke rangerer højere, skyldes at Danmark har relativt svært ved at ansætte udenlandsk arbejdskraft.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen