Berlingske Business

Danmark halter bagefter med skatteaftaler

Til Arkiv Dannebrog dansk flag
Mangel på dobbeltbeskatningsaftaler gør det mindre attraktivt for danske virksomheder at blive i landet. Foto:

Mangel på dobbeltbeskatningsaftaler gør det mindre attraktivt for danske virksomheder at blive i landet.

Danmark sakker bagefter en lang række andre lande i forhold til at oprette de såkaldte dobbeltbeskatningsoverenskomster (DBO), og det svækker ifølge en række virksomheder den danske konkurrenceevne. Det skriver Børsen tirsdag. DBO'erne sikrer virksomheder og borgere mod at betale skat i to lande på én gang.

Pix-lars løkke

De ikke-eksisterende skatteaftaler betyder, at danske virksomheder kommer til at betale langt mere i skat, end de ellers ville gøre, og det bekymrer Aarhus-virksomheden Designit, der overvejer at flytte hovedkontoret til udlandet.

»På sigt vil vi da klart vælge det sted, hvor det skatteteknisk er nemmest for os at operere fra. Det er ikke, fordi vi ikke vil betale skat. Det er, fordi vi ikke vil betale dobbeltskat,« siger Karsten Boel Rougsøe, finansdirektør i Designit.

Mærsk og FLSmidt bakker op om DesignIt og udtrykker også bekymring over manglen på nye skatteaftaler.

nyt billede benny

I perioden 2000-2014 har Danmark indgået fire nye skatteaftaler og omforhandlet 24. Vi ligger langt efter lande som Frankrig, Storbritannien og Schweiz, og det kan ifølge både oppositionen og Dansk Erhverv være en alvorlig hindring for danske virksomheders konkurrencedygtighed og i sidste ende koste arbejdspladser.

RB PLUS Unge giver magten fra Thorning til Løkke

Skatteminister Benny Engelbrecht svarer, at man bestemt ikke er passiv i regeringen og pointerer, at de har netop har ændret aftaler med Luxembourg, Irland og Indien og indgået en helt ny med Ghana.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen