Berlingske Business

Danmark får ikke så meget som en euro-cent af ECB

Euro
Foto:

Ikke en eneste af de 1.140 milliarder euro, som Den Europæiske Centralbank skal ud og købe op for, vil blive brugt i Danmark. Alligevel er det godt nyt for dansk økonomi.

Euforien var stor også i Danmark torsdag, da centralbankchef Mario Draghi løftede sløret for omfanget og udformningen af de forestående støtteopkøb i europæiske banker.

Men faktisk vil ingen af de 1.140 milliarder euro store opkøb finde sted i danske banker. Vi er nemlig ikke en del af euro-samarbejdet og indgår dermed heller ikke i ECB's fordelingsnøgle for hvor meget, der skal købes hvor.

Alligevel vil dansk økonomi lukrere på de såkaldte kvantitative lempelser, som også har fået det mere populære tilnavn 'Draghis bazooka'.

PIX

»Gårdsdagens aktion er jo for euroområdet, men den vil komme Danmark til gavn på den måde, at renteniveauet også i Danmark vil blive holdt på et lavere niveau end det ellers ville og i længere tid. Så vi får en effekt,« siger Helge Pedersen, chef økonom i Nordea.

Han fremhæver desuden effekten på konkurrenceevnen over for blandt andet USA og Asien, som kan sætte yderligere skub i væksten herhjemme, når den danske kronekurs følger euroens nedad.

Dermed er ECB's opkøbsprogram stort set entydigt positivt for dansk økonomi. Bivirkningen kan være opbygningen af nye bobler, fastslår Helge Pedersen.

23BUSdraghi.jpg

»Når man fører en så ekstremt lempelig pengepolitik i lang tid, kan det skabe ustabilitet andre steder, og der er risiko for bobler. Aktiemarkedet er nok det mest nærliggende sted at kigge, hvis opkøbsprogrammerne sender kurserne for kraftigt op,« siger Helge Pedersen.

En ny boligboble er han mindre bekymret for.

»Vores boligmarked er netop kommet ud af en kraftig krise, og er først ved at komme sig over den seneste boble, så risikoen for, at der skulle opstå sådan én er nok mindre presserende,« siger Helge Pedersen.

PIX

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen