Berlingske Business

Danmark er et paradis for kopisvindel

aaa

Danmarks kollektive moralsæt, når det gælder kopivarer, er flosset.

Danmarks kollektive moralsæt, når det gælder kopivarer, er flosset.

Lovgivning om kopivarer er både naiv og forældet og praksis hos blandt andet auktionshuse signalerer over for forbrugerne, at kopivarer er i orden. Det danske frisind, når det gælder kopivarer, er med til at støtte omfattende svindel med kopivarer, som skruppelløse bagmænd tjener styrtende af penge på.

I Danmark er det helt almindeligt at have udenlandske kopivarer med i kufferten, når man kommer retur fra ferie. Det kan være parfume, tøj, tasker eller kopier af eksklusive urmærker. For i Danmark er det lovligt at indføre kopivarer til eget brug fra udlandet i kufferten – den såkaldte kuffert-regel – ligesom man frit kan indføre dem via netbutikker fra visse EU-lande. Og det er ikke engang flovt. Selv prominente danskere og politikere er vendt retur fra eksotiske rejsemål som de stolte ejere af kopier af kendte luksusbrands, hvilket siger en del om den generelle accept af kopivarer.

I f.eks. Italien og Frankrig har man indført bøde og endda fængselsstraffe for både at sælge og eje kopivarer. Det kan koste en bøde på flere tusinde euro, og den danske Konkurrence- og Forbrugerstyrelse advarer på deres hjemmeside ligefrem danskerne mod at tage allerede købte kopivarer med på ferie til lande, hvor kopivarer er bandlyst, da det kan være svært at bevise, at de er købt i Danmark.

Den skrappe lovgivning i andre lande bunder muligvis i, at flere af de originale mærkevarer har deres oprindelse i fx Italien og Frankrig. Men det er ikke kun producenterne bag de originale mærkevarer, der rammes af den omfattende svindel med kopivarer. For forbrugerne er glæden ved at eje en nok så vellignende kopi kortvarig, og de bliver taberne i sidste ende. For ejer man en kopivare, er man nemlig med til at støtte og finansiere organiseret kriminalitet. Kopi-forbryderne er afhængig af samme internationale distributionsnetværk fx narkohandlere, og kopi-pirater er gentagne gange blevet sat i forbindelse med hvidvask af penge, trafficking og fremstilling af luksusvarer under ekstremt dårlige arbejdsforhold.

Fra bambus-kopier til Frankenstein-ure

Derudover er kopierne lige under den smarte overflade af en meget ringe kvalitet. Det svarer, trods det vellignende udseende, til at have købt en Ferrari med en Trabant-motor inden i. Og selv den bedste kan blive narret. Der var engang, hvor et kopi-ur var et stykke billigt bras, og hvor prisen tydeligt afspejlede den dårlige kvalitet. Men i dag tjener top-professionelle svindlere svimlende summer på meget vellignende super-kopier, der masseproduceres i Asien på maskiner, der spytter ure ud som sedler fra en seddelpresse. Hertil kommer de såkaldte Frankenstein-kopier der er sammensat af for eksempel originale urskiver eller andre originale dele, kombineret med billige efterligninger inde i uret. Og når prisen sættes tilpas højt, så aner mange forbrugere i første omgang ikke uråd. Men urene begynder typisk at holde op med at gå eller at falde fra hinanden efter nogen tid.

I vores ur-værksted kommer der ofte kunder ind med et ur, de har købt på nettet eller i udlandet til fuld pris eller måske 10-20.000 under salgsprisen. Ved nærmere eftersyn viser det sig at være en super-kopi eller en Frankenstein-model, som kunden har købt i god tro. Og selv om kopivarer kun må erhverves »til eget brug«, så erfarer vi løbende, at kopier af luksusure havner til salg på danske online salgskanaler for brugte ting og luksusvarer, hvor de bliver videresolgt til intetanende forbrugere. Her er lovgivningen igen for slap, idet det i høj grad er op til salgskanalen selv, hvor tydeligt der skiltes med, at det kan være en kopivare. Kopi eller ej, så fanger bordet, hvis ikke forbrugeren selv opdager, at det er en kopi inden for 14 dage.

Forkert signal til forbrugere og forbrydere

Det danske frisind, når det gælder kopivarer, er muligvis et udtryk for manglende politisk bevågenhed og viden på området kombineret med et misforstået hensyn til forbrugerne. Uanset årsagen, så sender det et helt forkert signal til forbrugere og forbrydere om, at kopivarer er accepteret i Danmark. Og det er både dumt og naivt i en verden, hvor kopivarer er big business for lyssky kriminelle, der bliver stadigt dygtigere til at masseproducere efterligninger. Skal Danmark virkelig være et paradis for kopi-pirater og skruppelløse bagmænd?

Omfanget af kopivarer i omløb er massivt, og kuffert-reglen er i det lys både utidssvarende og naiv og burde for længst have været afskaffet. Ligesom Forbrugerombudsmanden for længst burde have gået danske auktionssteder for brugte luksusvarer efter i sømmene, for de udnytter det faktum, at forbrugerne umuligt kan se med det blotte øje, om der er tale om en super-kopi, en Frankenstein-kopi eller den ægte vare.

Problemet er komplekst og kan ikke løses med ét slag. Men det vil klæde os som nation at stå sammen over for kriminelle kopister – både når det gælder lovgivning, moral og oplysning til forbrugerne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen