Berlingske Business

Danmark bedst i Vesteuropa

scandic
Ejendommen, der huser Scandic Hotel i Hvidovre, var en af dem, der blev handlet i fjerde kvartal. Køberen var, som i så mange tilfælde, udenlandsk – nemlig det svenske ejendomsselskab Pandox, der samtidig købte tre andre hotelejendomme. Foto:

Det danske ejendomsmarked har klaret sig langt bedre end nabomarkederne i 2012 særligt på grund af de tårnhøje reale afkast på bolig-udlejningsejendomme.

I Danmark blev 2012 året, hvor investeringer i boligejendomme boomede båret af, at investorer fra hele verden søgte sikker havn i danske obligationer, hvilket igen pressede renterne ned og gav tårnhøje reale afkast på velplacerede ejendomme, hvor indtægten er nogenlunde sikker, og ikke tynget af den tomgang, der findes inden for ejendomme til erhvervsformål.

Denne strømning har været så kraftig, at det danske ejendomsmarked faktisk har gjort det helt exceptionelt godt, når man sammenligner med landene omkring os. Det fremgår af rapporten ”2013 Global Investor Sentiment”, som Colliers International udgav før jul.

Voldsom dansk stigning

Colliers International opgør, at ejendomsomsætningen i Tyskland faldt med 35 procent i perioden januar-oktober 2012. Det franske marked faldt med 27 procent, og det polske med 39 procent. Af de større markeder var det kun det svenske og det britiske, der viste fremgang med henholdsvis 7 og 4 procent.

Til sammenligning voksede omsætningen på det danske marked, ifølge CBRE’s tal, i samme periode med hele 48 procent. Det skyldes ganske vist til dels den udsædvanlige fordeling af handlerne hen over året, hvor andet kvartal var langt stærkere end normalt, mens fjerde kvartal var langt svagere end normalt.

Men selv når man tager højde for det, overgår det danske marked, med en vækst på ca. 20 procent over hele året, alt og alle i vores nære omgivelser.

Vender investorerne hjem igen

Spørgsmålet er, om der er en sammenhæng altså om investorerne er søgt til Danmark, fordi de ikke turde placere pengene hjemme hos sig selv. Og i givet fald om de vil vende ryggen til Danmark igen, når der før eller siden bliver mere ro på deres hjemmemarkeder.

Hans Vestergaard, indehaver af Colliers i Danmark, tror ikke man behøver frygte den effekt.

»Alt andet lige er den samlede investeringspulje, der kommer fra udlandet, forsvindende lille i det store billede. I Danmark fylder den meget, for det er en stor del af handlerne i hovedstadsområdet, hvor ejendommene er gået til udenlandske investorer. Sådan vil det fortsat være, for vi har meget stor interesse fra udenlandske investorer. Men i forhold til hele det europæiske marked er det peanuts,« siger han.

»Vi er ikke et område, der i særlig grad er afhængig af, hvordan det går i andre områder. Hvis vi vedbliver at være attraktive, ud fra de parametre, vi er det i dag ordentlighed, sikkerhed og tryghed vil interessen for Danmark ikke ændre sig, selv om investorerne får mere mod på f.eks. det tyske marked. Men det er klart, at hvis vi får en mere presset økonomi, og renten stiger, så kan det ændre sig,« slutter Hans Vestergaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen