Berlingske Business

Dankortforbruget tyder godt for privatforbruget

Shopping poser
Foto:

Korrigeret for sæsonudsving viser dankortomsætningen en stigning fra 26,5 mia. kr. i juni til 26,7 mia. kr. i juli eller 0,7 pct.

Tore Stramer, chefanalytiker i Nykredit, konstaterer, at dankortomsætningen er steget med 3,1 pct. siden december, men også, at en række forhold får dagens tal til at tage sig ekstra godt ud.

- Hvis den gode danske sommer har fået flere danskere end normalt til at holde ferien herhjemme frem for under fremmede himmelstrøg, vil det i sig selv give et kortvarigt løft i dankortomsætningen hen over sommeren. Dertil kommer, at forbrugerpriserne som bekendt stiger over tid, hvilket også mere eller mindre automatisk giver et løft i dankortomsætningen, vurderer chefanalytikeren, der derfor maner til varsomhed med at tolke for håndfast på dagens tal alene.

Ser man i stedet på udviklingen i dankortomsætningen korrigeret for inflationen over en tremåneders periode fra februar-april til maj-juli, er der dog fortsat tale om en pæn stigning på 2,3 pct.

- Der er således også meget, der tyder på, at stigningen i dankortomsætningen ikke er midlertidig, men at privatforbruget endeligt er på vej ud af det seneste års stilstand. Potentialet for en mere tydelig fremgang i privatforbruget er da også til stede som følge af lettelsen af skatten på arbejde, den lave inflation, bedringen på boligmarkedet i visse dele af Danmark og de meget lave renteniveauer, skønner han.

Stigningen i dankortforbruget giver grund til forsigtig optimisme for BNP-væksten med tanke på, at privatforbruget udgør i omegnen af 50 pct. af BNP.

Dertil kommer, at erhvervstilliden har rettet sig en smule til det bedre, hvilket også giver en forhåbning om en bedring i såvel erhvervsinvesteringerne og eksporten. Dermed peger nøgletallene også samlet set i retning af, at dansk økonomi igen har fået skruen i vandet og bevæger sig langsomt fremad.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen