Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Dankortet blev svinget 113,2 millioner gange i juni

Dankort, betalingskort - 20160
Brugen af dankort steg igen i juni.

Brugen af dankort fortsatte op i juni, hvor selskabet bag specielt glæder sig over brugen af kontaktløse kort.

Danskerne brugte lystigt deres betalingskort i juni, hvor både antallet af transaktioner og den samlede værdi, der blev brugt med dankort, steg. Det viser nye tal fra Nets, der står bag kortene.

113,2 millioner gange blev dankort brugt i sommermåneden, hvor der blev købt ind for samlet 33,5 milliarder kroner. I juni 2015 var de tal på 103,2 og 31,1 milliarder kroner.

Tallene bringer lidt lys i mørket hos Jyske Banks cheføkonom Niel Rønholt, da privatforbruget ellers lignede, at det var gået helt i stå.

US-220, 000-STORES-START-ACCEPTING-APPLE-PAY

»Vi tolker således dagens tal som let positive. De indikerer klart, at privatforbruget ikke er gået helt i stå, sådan som vi ellers så tegn på tidligere på året. Og måske er købelysten endda på vej til at stige yderligere,« skriver cheføkonomen.

Hos Nets fremhæver man, at brugen af kontaktløse dankort buldrer frem, i takt med at de bliver mere udbredt. De 2,2 millioner kontaktløse dankort, danskerne har fået mellem hænderne, blev brugt seks millioner gange.

»Undersøgelser viser, at nogle kortholdere holder igen med at bruge den nye funktionalitet på deres kort. Men når de først har prøvet at betale kontaktløst, gør de det hyppigere og hyppigere,« skriver Nets.

Dankort 12

De kontaktløse dankort blev indført for at mindske svindel med kortene, hvor forbrydere aflurer brugerens kode.

Ud over brugen af de kontaktløse dankort viser junis tal, at handlen på internettet stiger igen. Dankortforbruget på nettet var på 4,8 milliarder kroner, en stigning på 14,6 procent år til år.

Ifølge Dansk Erhverv betyder det, at handlen på nettet vil overstige 100 milliarder kroner i 2016.

Mange mennesker på Amagertorv, Strøget i København.

»Det er en milepæl for dansk e-handel, og intet tyder på, at de tocifrede vækstrater flader ud foreløbig.«

»Væksten i e-handlen understreger behovet for, at virksomhederne møder forbrugerne på deres præmisser, uanset om det er i netbutikken eller i den fysiske butik,« skriver markedsdirektør Henrik Hyltoft, Dansk Erhverv.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen