Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Dankortet blev brugt knap 100 millioner gange i februar

pengeautomater
Foto:

Danskerne har brugt plastikkortet flittigt i februar, men privatforbruget er ikke steget, siger cheføkonom.

København: Skudåret har givet danskerne én ekstra dag til at svinge dankortet i februar. Og det ses tydeligt i dankortforbruget.

I februar blev der omsat for 27,2 milliarder kroner med dankort, hvilket er en stigning på næsten 13 procent sammenlignet med februar sidste år, skriver Nets i en pressemeddelelse.

Interview med Nets' nye CEO Bo Nilsson

Men selv om forbrugerne i alt brugte plastikkortet 95,9 millioner gange til betalinger og overførelser, betyder det ikke, at privatforbruget er steget, vurderer cheføkonom ved Danske Bank, Las Olsen.

»Det skyldes ikke, at forbruget er steget, men snarere at der var en ekstra dag i februar på grund af skudåret.«

»Og så hænger den underliggende stigning i forbruget af dankort sammen med Mobilepay, hvor folk overfører penge til hinanden, som bliver trukket fra et dankort, men hvor det ikke er forbrug«, siger han.

Du kan droppe pinkoden, når du handler

Korrigeret for brugen af betalingsappen Mobilepay og sæsonudsving, viser tallene ingen fremgang i privatforbruget, siger Las Olsen.

»Der har ikke været nogen vækst i januar og februar, hvor privatforbruget har ligget stille på samme niveau, som det gjorde i slutningen af sidste år.«

»Vi har fået flere penge mellem hænderne på grund af faldende oliepriser og benzinpriser. Vi har ikke omsat det til forbrug, men i stedet har vi sparet mere op«, siger cheføkonomen.

12BUSmobilePay-162208.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen