Berlingske Business

Dankortbrugere svingede kortet for 365 milliarder kroner i 2017

Stigning i brug af dankort
Danskernes forbrug med dankort satte igen rekord i 2017. Arkivfoto. Foto:

Især i slutningen af 2017 gav dankortbrugerne den gas og købte sig til endnu et rekordår for dankortomsætning.

Danskernes forbrug med dankort satte igen rekord i 2017. Forbruget steg med 10 milliarder kroner i forhold til 2016, oplyser Nets.

Samlet blev der købt ind i butikker og på nettet for 365 milliarder kroner. Det er en stigning på 2,8 procent i forhold til 2016.

Året sluttede af med udsalget Black Friday og julehandlen. Og det satte virkelig tryk på dankortterminalerne i et forbrugsår, som ifølge cheføkonom Las Olsen, Danske Bank, ellers var lidt til den svage side.

436281439.jpg

»Privatforbruget har udviklet sig lidt langsommere end forventet gennem det meste af 2017, men ser altså ud til at have sluttet året ganske pænt. Det skulle også være mærkeligt, hvis ikke pengene sad lidt løsere.«

»Lønningerne stiger betydeligt mere end priserne, stigende huspriser betyder stigende friværdier, flere kommer i arbejde hver måned, og renten er stadig meget lav,« skriver Las Olsen i en kommentar.

Korrigeret for sæsonudsving faldt dankortomsætningen i december med 0,8 procent. Det pointerer cheføkonom Tore Stramer fra Nykredit.

Og det bekræfter en tendens til, at en voksende andel af forbrugerne køber deres julegaver allerede i november til Black Friday-udsalget.

Nets

»Vi kan dog konstatere, at årets Black Friday blev den største handelsdag nogensinde med en omsætning på 2,1 milliarder kroner,« skriver Tore Stramer i en kommentar.

»Black-Friday rykker således rundt på danskernes forbrug, men får dem ikke til at bruge flere penge, end de ellers ville have gjort her op til jul. Hvad butikkerne vinder på karrusellerne på Black-Friday i november, taber de på gyngerne i oktober og december.«

30BUS20170628-125343-4-1412.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen