Berlingske Business

Dankort: Forbrugerne var i forårshumør i maj

Kreditkort Nets anbefaler banker at spærre 100.000 betalingskor
Dankortomsætningen steg med 1,3 pct. i maj, hvilket styrker udviklingen i danskernes privatforbrug. Foto:

Danskerne støvede forbrugslysten af i maj, og til lyden af dankortenes bip er den svage udvikling i danskernes privatforbrug blevet mærkbart styrket.

Det skriver Signe Roed-Frederiksen, der er cheføkonom ved Arbejdernes Landsbank, i en kommentar til brugen af dankort i maj.

- Dankortomsætningen steg med 1,3 pct. i maj i forhold til april korrigeret for normale sæsonudsving efter en stort set flad udvikling i de foregående måneder, skriver cheføkonomen.

Ifølge hende sker stigningen med god grund. Beskæftigelsen fortsætter opad, lønningerne har udsigt til at stige mere end priserne både i år og næste år, et lavt renteniveau, fremgang på boligmarkedet og dermed stigende friværdier til stadig flere boligejere.

Arbejdernes Landsbank venter en stigning i privatforbruget på 2 pct. i år.

Danske Bank tjener snart penge på Mobilepay

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen