Berlingske Business

Danish Crown tjener flere penge trods pres på priserne

sss
Danish Crown omsatte for 30,1 milliarder kroner i første halvår, hvor der var pres på priserne på svinekød. Foto:

Danish Crown omsatte for 30,1 milliarder kroner i første halvår, hvor der var pres på priserne på svinekød.

Slagterikæmpen Danish Crown, der beskæftiger mere end 26.000 mennesker, holdt skindet på næsen i første halvdel af sit regnskabsår. Det på trods af at priserne var under pres.

Overskuddet blev øget til en milliard kroner fra 812 millioner i samme periode sidste år, mens omsætningen faldt med 600 millioner kroner til 30,1 milliarder kroner.

»Det globale marked for grisekød har i første halvdel af regnskabsåret 2017/18 været udfordret, og priserne har været faldende,« skriver Danish Crown i en pressemeddelelse.

Slagtningen af grise steg mindre end forventet. Alligevel er Danish Crown tilfreds, da prisen for et kilogram svinekød er faldet med 76 øre i forhold til samme periode sidste år.

»Det er et ærgerligt dyk, vi har set i den løbende afregning til vores ejere, for der er faktisk en god efterspørgsel på vores varer.«

»Det er først og fremmest den lave dollarkurs, der koster, for den har både udhulet de hjembragte priser på vores eksport til Asien og styrket vores amerikanske konkurrenters konkurrencekraft i Kina, Japan og Sydøstasien,« skriver administrerende direktør Jais Valeur i meddelelsen.

På positivsiden går det bedre for kødforædlingsselskaberne Sokolow i Polen og Tulip i udlandet.

Også Dat-Schaub, der beskrives som et "salgs- og forarbejdningsselskab inden for naturtarme til pølseproduktion", har øget både omsætning og resultat.

På den klart negative side

er der igen knas for Danish Crowns store forretning i England. Forretningen har været plaget af dårlig ledelse, men der er skiftet ud, og ved årsregnskabet berettede Danish Crown om bedring.»I England har Tulip siden nytår været mærket af en faldende efterspørgsel i et engelsk detailmarked, der er under pres.«

»Det har givet et tilbageslag i den turnaround-proces, der er blevet arbejdet intensivt med siden efteråret 2016. Der er iværksat en række initiativer for at styrke salget i Tulip Ltd,« skriver Danish Crown.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen