Berlingske Business

Danfoss ser bedring i problemramte markeder

Danfoss
Danfoss Power Electronics i Gråsten. Foto:

Omsætningen af resultaterne vokser for Danfoss. Samtidig er problembørn ved at rette sig, viser regnskab.

Aabenraa. Danfoss, der fra sit jyske hovedsæde sælger blandt andet termostater, har haft en god start på året med solid vækst. Samtidig ser selskabet bedring for flere problematiske markeder.

Ifølge en pressemeddelelse omsatte Danfoss for 10,7 milliarder kroner i årets tre første måneder, en stigning på 13 procent. Da alle regninger var betalt, kunne Danfoss putte 691 millioner kroner i lommen.

»Vi holder fast i de gode takter og har fået en stærk start på året. Vi tager markedsandele over vokser over markederne og den globale økonomi generelt,« skriver administrerende direktør Niels B. Christiansen i regnskabet.

21BUSVestas-164430.jpg

Mens Danfoss er bedst kendt for sine termostater, sælger selskabet en lang række andre produkter, der har med energieffektivitet og klimastyring at gøre.

Det kan være klimaanlæg til huse, kølesystemer til supermarkeder eller lavenergi-industriudstyr.

Danfoss nævner specielt Europa og Nordamerika som plusser i bogen, men også Indien og Kina får et anerkendende nap i øreflippen.

Niels

- Indien har længe leverer høje, tocifrede vækstrater, og i kraft af markant stigende efterspørgsel på energieffektive teknologier er væksten i Kina steget og nået op på samme niveau, skriver Danfoss i sit regnskab.

Som et ekstra jordbær på lagkagen skriver Danfoss også, at de tidligere problemramte markeder Rusland og Brasilien viser »tegn på bedring«.

Omsætningen i Sydamerika er da også steget til 504 millioner kroner i kvartalet fra 414 millioner kroner i samme periode sidste år. For Østeuropa er fremgangen til 742 millioner kroner mod 658 millioner kroner.

clausp

»Indikationer af en bedring i Rusland fortsætter, men markedsforholdene er stadig udfordrende grundet den økonomiske situation i landet,« skriver Danfoss om Rusland.

For hele året forventer Danfoss at fortsætte med at tage markedsandele.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen