Berlingske Business

Da Østjylland blev billigere end Rusland

Robot
Foto: Brian Rasmussen

Danfoss i Silkeborg har trukket halvdelen af sin produktion hjem fra Rusland ved hjælp af en ny robot. Men ikke alle kan gøre det samme, lyder det fra virksomheden.

Det kan bedre betale sig at producere termostater i et skatte - og afgiftsbebyrdet land som Danmark fremfor i det billige vækstland Rusland. Den sætning er umiddelbar svær at tro på, når man tænker på, at Danmark har mistet 180.00 arbejdspladser i industrien siden 2008 på grund af vores dårlige konkurrenceevne.

Ikke desto mindre er det realiteten på Danfoss’ termostatfabrik i Silkeborg, efter virksomheden sidste år investerede næsten to mio. kr. i en ny robot, som både kan flytte, kontrollere og pakke termostaterne på paller.

Det lyder umiddelbart ikke som det store tekniske vidunder, men robotten har øget produktiviteten på fabrikken i en sådan grad, at Danfoss nu har rykket halvdelen af sin termostatproduktion fra Rusland til Silkeborg uden at sende fyresedler ud.

Faktisk regner produktionsdirektør Thomas Hohwü med at ansætte flere i det kommende år og forventer vækst ikke bare i Kina og Rusland, men også i Europa.

»Efter vi havde besluttet af investere i robotten fandt vi ud af, at det ville være mest rentabelt at have den i Silkeborg, fordi vores hovedproduktion lå her, og fordi det er tættere på vores europæiske kunder. Vi lod hele ventilationsdelen blive i Ruslands, som vi overførte alle de russiske medarbejdere til. På selve termostatdelen er det så Silkeborg, der producerer til både de russiske og europæiske kunder,« siger han og forklarer, at Danfoss hele tiden forsøger at holde sin produktion så tæt på kunderne som muligt, uanset hvor i verden de måtte befinde sig. Men Danmark er alligevel noget særligt.

»Alle tænker jo først og fremmest rationelt det gør vi også. Men vi har da også et ønske om at forblive tæt knyttet til Danmark,« siger han.

Medarbejdere bakker op

Danfoss i Silkeborg har i mange år gennemgået en løbende automatisering og har i den forbindelse fået stadig færre medarbejdere. Alligevel bakkede medarbejderne op om den nye robot, fordi de kom på efteruddannelse i at betjene den, og der ikke blev delt fyresedler ud.

»Vi har været vant til automatisering de sidste mange år og har sendt medarbejderne på efteruddannelse. Det kom de også denne gang, og vi har undgået at fyre folk, netop fordi robotten har øget vores produktivitet. Derfor har medarbejderne været trygge, og de kan også se, at robotterne forbedrer arbejdsmiljøet. De slipper for eksempel for meget tunge løft,« siger Thomas Hohwü.

Han peger dog på, at investeringen i robotter og dermed muligheden for at beholde produktionsjobbene i Danmark ikke nødvendigvis kan hjælpe alle virksomheder. Det afhænger af, hvad robotten kan, og hvordan produktionen i øvrigt er skruet sammen. Derfor er det forkert at tro, at robotter er den endelige løsning på problemerne for dansk konkurrenceevne og produktivtet.

»Det er svært at generalisere. Men det kan lykkes. Derfor har vi også indregnet i vores investeringsprogram for de næste to år, at vi skal have flere robotter,« siger produktionsdirektøren.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen