Berlingske Business
17:42

Da Aller-bossen forsøgte at håndtere »det utænkelige«

07INDAller-indroemmer-Se-og.jpg
Pål Thore Krosby, topchef (CEO) hos Aller Media.

Mens tidligere Se og Hør-chefredaktør Henrik Qvortrup har personificeret Se og Hør-skandalen, så er Aller-topchef Pål Thore Krosby den mere ukendte men formelt øverst ansvarlige for skandalen. Onsdag blev otte personer og Aller tiltalt i sagen om ulovlig overvågning.

Hvordan håndteres det utænkelige?

Sådan lød overskriften på en præsentation som Aller-topchef Pål Thore Krosby holdt på en konference i Oslo i november sidste år. Oplægget handlede om Se og Hør-skandalen i Danmark, hvor kendte og kongeliges privatliv blev krænket. Onsdag blev otte personer og Aller-koncernen tiltalt i sagen.

Hvis tidligere Se og Hør-chefredaktør Henrik Qvortrup blev det folkelige symbol på sagen, så er Pål Thore Krosby som øverste direktør i Aller siden 2002 den formelt øverst ansvarlige for den ulovlige overvågning.

Aller

På konferencen i november 2015 skitserede Pål Thore Krosby omfanget af krisen for de tilstedeværende kommunikationsrådgivere og erhvervsfolk: Mere end 8.000 medieklip i alt, cirka 50 journalister dagligt på sagen, intens mediedækning i ti uger og daglige besøg fra TV 2 og DR. Næste slide viser fire grupper, der var involveret i sagen: Navngivne journalister, politikere, eksperter og kendte. De opsummeres under overskriften: »Fjender – alle vegne...«. Endelig fortalte Pål Thore Krosby de tilstedeværende om de taktiske overvejelser, blandt andet at »dårlige nyheder skal ud fredag eftermiddag«, og at det er en fordel at give interview til de store printmedier, så man »har mulige for at nuancere sine budskaber«.

Det var nemlig en stor sag i Danmark i 2014, da Dagbladet BT kunne afsløre ulovlig overvågning af kendte og kongelige på det kontroversielle ugeblad Se og Hør. Efter to års efterforskning rejste Københavns Vestegns Politi onsdag tiltalte mod otte personer og selskabet Aller for at have betalt en medarbejder hos Nets og IBM for uberettiget at skaffe sig adgang til kreditkortoplysninger.

»Jeg skal endnu engang stærkt beklage overtrædelserne på Se og Hør over for de berørte eksterne parter og ser frem til, at vi nu kan se en afslutning på sagen,« lød det fra Pål Thore Krosby onsdag i en pressemeddelelse.

pix: Se og hør

I samme pressemeddelelse vedkendte Aller sig de ulovlige forhold på Se og Hør i perioden fra 2008 til 2011 og erklærede sig klar til at betale en eventuel bøde.

»Vi har som selskab en forpligtelse til at få ryddet op og sikre, at noget lignende ikke kan ske igen. Endvidere har sagen påvirket koncernen siden 2014, og af hensyn til både vores medarbejdere og forretning ønsker vi at medvirke til, at sagen bliver afsluttet,« lød det fra Pål Thore Krosby i pressemeddelelsen.

Fra fadøl til frugtordning

Han blev i 2002 i en alder af 37 år topchef for Aller, og der ventede den norske topchef noget af et kulturchok, da han ankom til Danmark, har han tidligere fortalt til fagbladet Journalisten:

»De begyndte med en bajer om morgenen. Da oplagstallene kom, fejrede de det med Gammel Dansk. Da de skulle lave forsiden, tog de sig en whisky, og da de var færdige, fik de sig en whisky mere. Hvis jeg havde drukket det samme, ville jeg have været fuld før frokost,« som han beskrev den første gang, han fulgte en arbejdsdag på Se og Hør.

OVERBLIK: Her er Se og Hør-skandalen dag for dag

»Den ambitiøse marketingsdreng fra Oslo«, som branchesitet Mediawatch døbte ham i et fødselsdagsportræt, har siden gennemført en gennemgribende forandring i Aller-koncernen, som den hovedrige Aller-families håndgangne mand. Fra fadøl og tilrøgede kontorer i Valby til koncernens nye strømlinede hovedsæde ved Københavns Havn med frugtordning og treårsstrategier. I samme portræt kalder Henrik Qvortrup Pål Thore Krosby for »mere købmand end publicist«.

Allerede i sommeren 2014 lavede Aller sin egen undersøgelse af sagen og erkendte de ulovlige forhold på Se og Hør. Men ved samme lejlighed afviste Pål Thore Krosby at trække sig fra sin stilling.

Det fik dengang Berlingske til at spørge topchefen, hvad der egentlig skal foregå i Aller før, han vil trække sig?

»Jeg ved ikke helt, hvad det skulle det være? Indimellem er det blevet fremstillet som, at jeg var hjernen bag ulovligheder. Undersøgelsen konkluderer, at hverken jeg eller bestyrelsen har kendt til dette,« lød afvisningen dengang fra Pål Thore Krosby.

Det svar stemmer meget godt overens med de efterrationaliseringer, som Pål Thore Krosby præsenterede på konferencen i november sidste år. Her stod der blandt andet under overskriften »det personlige«:

»Nødvendigt at stole på sig selv og ikke lægge sig ned.«

Kig Ind lukker

Nets' direktør Bo Nilsson 2

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen