Berlingske Business
17:07Pandora og Vestas fik høvl på rød aktiedag

Da 30 iværksættere fik ét minut hver i en elevator med Morten Strunge

aa
30 hold af iværksættere er kommet videre i konkurrencen Berlingske business Boost og skal pitche deres idé foran Morten Strunge i et såkaldt Elevatorpitch på 60 sekunder. Her er det Hristina Georgieva fra Optimov, en virtuel fysioterapeut, der hjælper kronisk lunge- eller hjertesyge med genoptræning i hjemmet. Foto:

Tirsdag kæmpede de 30 iværksættere, der er gået videre i Berlingske iværksætterkonkurrence, Berlingske Business Boost, om at komme i finalen. Mofibo-stifter og superiværksætter Morten Strunge er dommer.

Nerverne sad uden på tøjet hos mange af de 30 iværksættere, der tirsdag meldte deres ankomst i Berlingskes reception for at deltage i den elevatorpitch, der kan give dem adgang til finalen.

De 30 iværksættere er nøje udvalgt blandt de 285 opstartsvirksomheder, der har meldt sig til at deltage i konkurrence om titlen som én af årets ti bedste opstartsidéer i 2017.

Tirsdag blev de sat stævne hos Berlingske i Pilestræde i København, hvor de skulle levere en såkaldt elevatortale.

14BUSBoost-Mette-Lykke-1032.jpg

Idéen med en elevatorpitch eller en elevatortale er, at man som iværksætter skal være i stand til at præsentere sin forretningsidé kort og præcist, hvis man en dag er så heldig at løbe ind i en betydningsfuld person, der kan hjælpe ens virksomhed videre, i en elevator.

Mens en elevatortale i praksis ofte foregår på en scene eller foran et dommerpanel, havde Berlingske Business valgt at tage konceptet helt alvorligt.

En elevator var reserveret i dagens anledning, og superiværksætter, Morten Strunge, der blev kendt for at opbygge og sælge mobilselskabet Onfone og siden har haft succes med at stifte virksomheder som Mofibo og Storytell, havde sagt ja til at overraske iværksætterne ved at stå klar i elevatoren for at høre salgstalen og efterfølgende vælge de 15 virksomheder ud, som får lov at gå videre til finalen.

Inden Morten Strunge gik ind i elevatoren, havde han haft lejlighed til at gennemgå det materiale, de 30 virksomheder har indsendt. Ifølge Morten Strunge er niveauet blandt de 30 virksomheder ret godt, og han har især bidt mærke i, at langt fra alle virksomheder er techvirksomheder, som ellers er det område, han primært beskæftiger sig med.

Boost_mish

De 30 virksomheder tæller en blandet landhandel med virksomheder, der udvikler apps og forskellige softwareløsninger med brug af kunstig intelligens og maskinlæring, over virksomheder med fysiske produkter som miljørigtig madopbevaring i rustfri stål og et spyd til at måle temperaturen i afgrøder, til en række virksomheder, der har udviklet forskellige former for løsninger til sundhedsindustrien, for eksempel virtuelle fysioterapeuter, en online lægetjeneste og et toilet, der kan måle mængden af urin og afføring. To virksomheder har også udviklet forskellige bud på nye deleøkonomiske forretningsmodeller til musikindustrien. Restaurant og streetfood-industrien var også repræsenteret.

»Jeg er mest vant til at arbejde med techvirksomheder, men jeg synes, at det er sundt, at der kommer noget opmærksomhed på andre kategorier af virksomheder og ikke kun techvirksomheder. Techvirksomheder har en velbeskrevet model for, hvordan man udvikler og finder den rigtige type investorer. Jeg tror ikke, det er lige så velbeskrevet, hvad man gør, hvis man står med en anden type idé,« siger Morten Strunge.

»De har brug for mere opmærksomhed og nogle stærke rammer, for vi har jo potentialet til det i Danmark,« tilføjer Morten Strunge, der stod standby i elevatoren i sammenlagt fire timer, inden han kunne sætte sig ned og foretage den endelige udvælgelse.

»Jeg ser blandt andet på, hvordan den industri, de opererer inden for, er, hvor stort deres forretningspotentiale er, om de har muligheder for international ekspansion, og så betyder det personlige indtryk fra pitchet selvfølgelig også rigtig meget,« siger Morten Strunge, der selv har lavet flere elevatortaler, men dog aldrig i en rigtig elevator.

aaa

Det samme gjalt den første pitcher, der trådte ind i den lille Berlingske elevator.

»Det var sjovt. Man taler meget om elevatortaler, men ofte er det ikke i en elevator, og man har heller ikke nødvendigvis kun ét minut til rådighed. Det er virkelig kort tid. Men det har været sundt at øve sig i at kondensere, hvad vi laver,« siger Michael Haase, der var den første deltager i elevatoren.

Michael Haase har stiftet virksomheden Plant Jammer. Plant Jammer er en app, der fungerer som “køkkenassistent” på mobilen. Med app’en kan man selv skabe vegetarretter ud fra, hvad man har i sit køleskab, årstidens grøntsager, eller hvad man lige har lyst til. Man vælger ingredienserne, og kunstig intelligens hjælper med forslag til at kombinere ingredienserne, og til sidste får man en opskrift på den vegatarret, man har lavet sammen med Plant Jammer.

Michael Haase var i modsætning til andre af deltager erfaren ud i kunsten at pitche, og har i øvrigt allerede modtaget finansiering fra blandt andre Seed Capital og er en del af det etablerede københavnske iværksættermiljø. Alligevel har han meldt sig til Boost-konkurrencen, fordi han har brug for sparring.

»Man skal altid være et år eller to foran sit produkt, og det er jeg ikke lige nu. Det der med at få folk udefra til at kigge på sin forretning for første gang og komme med nogle impulsive idéer er virkelig værdifuldt,« siger Michael Haase.

Udsigten til rådgivning og sparring er også det, der har fået Helle Næsager, medstifter af Kostner Group, til at melde sig til Boost-konkurrencen.

Kostner Group er en lidt usædvanlig opstartsvirksomhed, fordi virksomheden rent faktisk generere så meget omsætning, at den ikke indtil nu har haft brug for investorer. Men det er ved at ændre sig.

Virksomheden har udviklet en maskine eller et analyseværktøj baseret på kunstig intelligens, hvor man kan tage data it-miljøerne i store virksomheder og køre det gennem maskine. Ud kommer et billede af, hvordan it-miljøet ser ud i dag, og hvordan det ville se ud, hvis det blev optimeret.

Værktøjet kan bruges af it-chefer, når de skal træffe strategiske beslutninger om optimering af it-systemer.

»Vi har fået at vide fra kunder, at det er en gamechanger, og vi oplever stor interesse. Vi har indgået et partnerskab om salg i Norden med Atea. Men vi har brug for investorer, hvis vi virkelig skal i gang med den internationale ekspansion. Mange siger, at de gerne vil hjælpe os, men der er ikke så mange, der kender spacet og kan hjælpe os med international ekspansion. Her har Business Boost sammensat et meget tungt panel, som har haft succes internationalt,« siger Helle Næsager, der lige som de fleste andre deltagere, slog ventetiden ihjel med at knytte kontakter til andre iværksættere.

Det samme gjorde Niels Bjerre, der står bag virksomheden Care4farm, der er blevet kåret som årets iværksætter i Kolding sidste år. Niels Bjerre er landmand, men har udviklet et spyd, som landmænd og korn- og foderstoffirmaer kan bruge til at tage temperaturen på deres afgrøder, når de ligger lagret, inden de skal bruges til foder eller videre avl. Bliver afgrøderne for varme, kan man risikere, at de går i forrådnelse eller begynder at spirer og må kasseres. Men med Niels Bjerres måleapparat, der er koblet op på mobilnettet og udstyret med GPS, kan landmændene få besked, hvis temperaturen ændrer sig.

»Jeg håber, at jeg kan lærer noget nyt ved at få stillet nogle af de svære spørgsmål, jeg måske slet ikke selv har tænkt på,« siger Niels Bjerre, der aldrig har prøvet et elevatorpitch før, men klarede at få fortalt, hvad han ville på lige præcist et minut.

Om Niels Bjerre, Helle Næsager og Michael Haase bliver blandt de 15 iværkæsttere, der går videre til finalen og får lov at få foretræde for Berlingske Business Boosts panel, bliver først afsløret senere på ugen.

Panelet består af Martin Thorborg, Mette Lykke, Louise Ertman Baunsgaard, Christian Stadil og Rasmus Schmiegelow. Udover feed back fra panelet, får de ti vindere, som offentliggøres 6. november, adgang til uvildig rådgivning og sparring fra en private virksomheder.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen