Berlingske Business

Civilt politi er bedre end køreprøver

Ulykkestallene på vejene skal ned - men ulykkesfuglene, der ofte er unge adfærdsvanskelige bilister, der leger russisk

roulette på fire hjul, ville ikke blive "fanget" ved en køreprøve.



- De vil ved en periodisk køreprøve

hvert femte år altid køre pænt. Derfor er EU''s planer om at sende folk til køreprøve måske

hvert femte år en dårlig idé efter min mening. Pengene vil være givet bedre ud til mere civilt politi i helt

neutrale biler med et kamera. En periodisk test af en erhvervschauffør, der kører 150.000 km. om året, vil være

forkert. Der må være proportion i tingene, siger Karsten Nonbo, Venstre - formand for Færdselssikkerhedskommissionen.



Haverikommissionen

for Vejtrafikulykker, HVU, er netop i gang med en rapport, der undersøger, hvorfor større varebiler er indblandet i

langt flere ulykker end andre typer biler.



Rapporten kommer ved årsskiftet, men formanden for kommissionen, Sven Krarup

Nielsen, vil dog ikke udtale sig om det første halvårs undersøgelser.

Ser på 40 ulykker

- Vi har

undersøgt de i alt 40 ulykker, og da materialet ikke er så omfattende, må vi gennemarbejde materialet, før

vi siger noget om resultaterne. EU''s forslag om at indføre periodiske køreprøver vil dog indgå i behandlingen

af materialet, siger Sven Krarup Nielsen.



Antallet af ulykker med dræbte og alvorligt tilskadekomne pr. million kørte

kilometer er ca. 30 pct. større i varebiler end for personbiler.



Bilerne har i dag kraftige turbodieselmotorer, der giver

præstationer som personbiler - uden at køreegenskaberne er de samme. Det er i al væsentlighed unge, mandlige chauffører,

der sidder bag rattet - ofte i håndværkerbiler, kurérbiler og minibusser.

Kulturchok er klippekort

-

Det helt store kulturchock får danskerne, når vi får klippekortsystemet næste år, hvor der bliver en

orienterende køreprøve ved det tredje klip. Det samme med civile politibiler med kameraer, som vil betyde meget for trafiksikkerheden.

For de unge, der kører på en adfærdsvanskelig måde, vil jo ikke køre ordentlig.



Karsten Nonbo

ser allerede en fordel ved, at nye bilister kun får kørekortet på prøve, og det har resulteret i, at 1.000

nye bilister skulle op til ny køreprøve de første tre år, ordningen har fungeret. Mange har kørt

lige på stregen ved hastighedsovertrædelser - d.v.s. 70 pct. for hurtigt for et køretøj uden påhængsvogn

(ellers 40 pct.). Med klippekortets indførelse bliver det til 30 pct.



- Det betyder, at man skal til orienterende køreprøve,

hvis man kører mere end 65 km/t, hvor man må køre 50 km/t, siger Karsten Nonbo.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen