Berlingske Business

Chr. Hansens farvesalg i Kina blegner

chr. hansen
Chr. Hansen er verdens største producent af bakterier, kulturer og enzymer til mejerprodukter, og andre fødevarer. ARKIVFOTO. Foto:

Chr. Hansen har haft negativ vækst i salget af naturlige farver i Asien og stillehavs-området, som også tidligere har været lidt af et problembarn for den danske ingredienskoncern.

Det er dog ifølge selskabet selv primært et svært sammenligningsgrundlag og timing af ordrer, som forklarer tilbagegangen, og derfor bør det ikke give anledning til bekymring, siger Chr. Hansens topchef, Cees de Jong oven på regnskabet for tredje kvartal.

- Det kunne godt have været lidt bedre i Asien og især i Kina. Det handler dog også til dels om, at sammenligningsgrundlaget er lidt svært, fordi resultaterne i tredje kvartal sidste år var meget gode, hvor vi havde et meget stærkt salg, som vi ikke har haft i år, siger han til Ritzau Finans.

Chr. Hansen får overskud i milliardklassen

Chr. Hansen har i løbet af de sidste knap to år skiftet hele salgsstyrken i den kinesiske farveforretning ud, da man ikke fandt de tidligere medarbejdere kompetente nok, ligesom selskabet har investeret i et applikationscenter i storbyen Shanghai.

Meldingen i forbindelse med andet kvartal var, at Kina var tilbage på sporet, men trods tilbagegang i tredje kvartal afviser Cees de Jong, at der er igen er opstået problemer.

- Jeg mener ikke, at der er gået noget galt. Vi er som sagt oppe mod et svært sammenligningsgrundlag, så at opretholde det gode momentum, vi så i andet kvartal, er dermed noget sværere, siger han.

Derudover peger han på, at Chr. Hansen for at opnå vækst er afhængig af, at føde- og drikkevareproducenters planer om at skifte til naturlige farver i eksisterende eller nye produkter rent faktisk bliver til reelle ordre.

Chr. Hansens topchef, Cees de Jong

- Og det sker ganske enkelt ikke i hvert kvartal. Så jeg mener ikke, at der er noget, som er gået galt og mener, at vi er på rette vej, siger han.

Han fortæller samtidig, at det tager lidt tid at køre det nye team af, som man har ansat i farvedivisionen, i stilling.

/ritzau/FINANS

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen