Berlingske Business

Choktal: Arbejdsløshed over 100.000

Choktal: Arbejdsløshed over 100.000 - 1
Foto:

Ledigheden i Danmark er nu mere end fordoblet siden den i maj 2008 var nede under 50.000 personer, viser nye tal.

Ledigheden susede op over de magiske 100.000 i juni, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Hele 7.400 til 105.100 steg arbejdsløsheden med i juni. Det var en større end ventet stigning

I maj overraskede de nye tal for antallet af arbejdsløse ellers ved »kun« at stige med 4.100 personer til 97.000.

Det fik flere økonomer til at kalde de nye tal for »den bedste økonomiske nyhed i år,« fordi ledigheden hen over foråret skød i vejret med mere end 10.000 personer om måneden, og mange nu troede, at en vending til det bedre var sat ind.

Men selv om i maj blev nedlagt lidt færre job end før, og ledigheden steg i et lidt mere afdæmpet tempo end tidligere, så har flere økonomer på det sidste advaret mod alt for stor optimisme. Den aktuelle jobkrise ventes således at trække ud flere år endnu, og måske endda blive forværret igen. De fleste økonomer venter faktisk, at ledigheden fortsætter med at stige i hele den resterende del af 2009, og også i 2010, hvor den meget vel kan passere 175.000 personer, hvis man skal tro de seneste prognoser fra OECD, vismænd, storbanker med videre.

Det er den svage udvikling i både det private forbrug, eksporten og erhvervslivets investeringer, der sender arbejdsløsheden op.

Svækket konkurrenceevne
Men Danmark har de senere år også fået forværret sin konkurrenceevne på dramatisk vis, fordi lønnen herhjemme er steget mere end i andre lande, og produktiviteten har udviklet sig svagt.

Oven i det er en lang række valutakurser så også faldet endda ganske betydeligt over for den danske krone. Det gælder eksempelvis for det britiske pund samt den norske og svenske krone. Storbritannien, Sverige og Norge er alle blandt Danmarks aller vigtigste eksportmarkeder og aftager tilsammen tæt ved 30 procent af hele den danske vareeksport.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen