Berlingske Business
14:46Svensk entreprenørkoncern straffes for nedjustering

Carlsbergs nye topchef har mælkeskæg

19BUS20150218-150322-1.jpg
Overskrift
Carlsbergs kommende topchef, Cees ’t Hart, stod bag den vellykkede fusion mellem Friesland Foods og Campina. ?Foto: Jan Luursema
 

Carlsbergs kommende topchef kommer med lang international erfaring fra Unilever og den hollandske mejerigigant Royal FrieslandCampina.

»Jeg vil stadig servere mælk, når vi mødes i Danmark«

Sådan lød en af de første reaktioner på nyheden om Carlsbergs udskiftning af topchef Jørgen Buhl Rasmussen med hollandske Cees ’t Hart. Afsenderen af indbydelsen er Arlas topchef, Peder Tuborgh, der kalder Cees ’t Hart »en god ven fra mælkebranchen« med lederegenskaberne i orden og gode resultater i bagagen.

Når den nye Carlsberg-topchef træder til 15. juni, skifter han mælk og ost ud med øl og sodavand. Som topchef for Royal Friesland Foods stod han for sammensmeltningen efter mejerifusionen med Campina. Resultatet var den hollandske gigant Royal FrieslandCampina, der er en af verdens største i branchen med aktiviter på flere kontinenter.

NETHERLANDS-BREWERY-CARLSBERG

Pudsigt nok arbejdede Arla i 2004 på en fusion med netop Campina. Fusionen blev dog aldrig til noget. I 2008 kom Cees ’t Hart til Friesland Foods, netop som fusionen mellem de to hollandske mejerier blev godkendt af konkurrencemyndighederne.

Cees ’t Harts baggrund i marketing er muligvis årsagen til meje­riets succes med effektiv branding og hurtige lanceringer af nye produkter. Resultaterne skød i vejret, og Cees ’t Hart har længe været et stort navn blandt headhuntere i Benelux-landene.

 

International erfaring

Cees ’t Hart kom til mælkebranchen fra en lang international karriere i Unilever, der blandt andet har budt på på direktørposter i Singapore, Polen og Ungarn.

Herefter tog han en tørn som administrerende direktør i Unilevers kosmetik-datterselskab Lever Fabergé i Italien, inden han blev marketingschef for Unilever i Europa med base i Rotterdam.

urn:newsml:dpa.com:20090101:140514-99-03110

Efter 24 år hos Unilever var det slut i 2008. Lige som sin danske kollega i Arla skiftede Cees ’t Hart marketingbaggrunden ud med topledelse i mælkebranchen.

Her har han ofte krydset spor med Peder Tuborgh i diverse organisationer. Senest ved årsskiftet, da Cees ’t Hart afløste den danske mejeriboss som formand for brancheforeningen Global Dairy Platform.

Den nye topchef får travlt

Den afgående Carlsberg-chef, Jørgen Buhl Rasmussen, har i forbindelse med annonceringen af sin tilbagetrækning sagt, at 60 år er en passende alder at forlade Carlsberg i. Det giver i så fald kun den nye topchef godt tre år at arbejde med, hvilket er omkring halvdelen af gennemsnittet for en topchef ifølge Havard Business Review.

I den periode skal Carlsberg gerne have rettet op på fortællingen om sig selv: Slut med krisesnak og tilbage i vækstsporet. Det betyder styr på Rusland, der skulle have været så godt, men endte så skidt. Og mere pondus på de vigtige asiatiske vækstmarkeder, ikke mindst i Kina.

Carlsberg-formand Flemming Besenbacher

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen