Berlingske Business

Carlsberg-topchef: God fart i Asien - vi har momentum i Kina

Carslberg
»Generelt er vi meget tilfredse med væksten i Asien, og jeg vurderer underliggende udviklingen som meget stærk.« siger koncernchef Cees 't Hart Foto:

Af Carlsbergs tre regioner var den mest positive historie i første kvartal udviklingen i Asien, der for ikke mange år siden stod i skyggen af bryggeriets andre regioner, som den mindste, men nu er næststørste region og har overhalet region Østeuropa.

»Vi har haft en stærk vækst i Asien båret af udviklingen i Kina og Indien,« pointerer koncernchef Cees 't Hart over for Ritzau Finans på et telefonpressemøde og tilføjer:

»Generelt er vi meget tilfredse med væksten i Asien, og jeg vurderer underliggende udviklingen som meget stærk.«

Han påpeger også, at de investeringer, der foretaget i overensstemmelse med strategien, Sail '22, virkelig betaler sig i regionen.

GOD FART I KINA

I regionen steg nettoomsætningen organisk med 16 pct., mens væksten rapporteret blev opgjort til 6 pct. påvirket negativt af valutakursudviklingen i Kina, Indien og Laos.

»Vi har et godt momentum i Kina, hvor nettoomsætningen steg 16 pct. og premiummærkerne voksede med 14 pct.«, fremhæver koncernchefen.

De tre hovedpremiummærker i Kina, Tuborg, Carlsberg og 1664 Blanc, leverede med Cees 't Harts ord "solidt".

1664 blanc voksede med 50 pct., fremhæver han.

Carslberg

INDIEN LEVERER SOLIDT

Også Indien var en solid leverandør til fremgangen i Asien.

»Vi har lette sammenligningstal i forhold til sidste år, hvor forbuddet mod salg af øl tæt på motor- og landeveje (det såkaldte "high way ban") havde stor negativ effekt«, påpeger koncernchefen.

Derfor kan bryggeriet fremvise en vækst på mere end 30 pct. i første kvartal.

»Vi har overvundet effekten af high way ban, vurderer han og gætter på, at omkring trefjerdedele af den negative effekt er hentet igen på nuværende tidspunkt, og han venter at den gunstige udvikling i Indien« fortsætter fremadrettet.

INTET NYT OM HABECO

Der er fortsat ikke noget nyt om den vietnamesiske regerings salg af Habeco, som Carlsberg forsøger at øge sin ejerandel af.

»Vi har fortsat en god dialog med regeringen, og jeg kan ikke sige mere for øjeblikket«, lød det fra Cees 't Hart.

carlsberg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen