Berlingske Business

Camping er vitalt for yderområder

Campingerhvervet har vind i læsejlene. Med over 12 mio. overnatninger i 2003 har Danmark ikke siden midt i 90''erne haft så

mange campinggæster, og det smitter af på beskæftigelsen.



En analyse fra Campingrådet viser, at 510

danske campingpladser i fjor omsatte for ca. tre mia. kroner, og da tilstrømningen af campister fra særligt Tyskland,

Holland, Norge og Sverige voksede pænt, blev der lagt for over 900 mio. kr. i udenlandsk valuta.



På landsplan beskæftiger

det stadig mere kvalitetsbevidste campingerhverv 4300 personer, hvilket især kommer jyderne til gode.



To tredjedele af

camping-gæsterne foretrækker Jylland, og det mærkes især i fem jyske kommuner på top fem. Nordjylland

med listens nummer to, Skagen, er det største camping-amt med 731 arbejdspladser, mens København med 82 beskæftigede

har færrest.



- Det er ganske godt, at de ret små landkommuner i de yderste kanter af Danmark har rigtig mange arbejdspladser,

som vi skaber. Jeg er faktisk overrasket over, at det er så mange, siger direktør Poul Fejer Christiansen, Campingrådet.



Især

tyskerne flokkes på de jyske campingpladser, idet 2,27 mio. tyskere valgte ferieformen og hovedsageligt opholdt sig i Vestdanmark.

Øerne kan trøste sig med, at de formentlig har fat i knap så sparsommelige gæster, idet tyskerne med et

forbrug på 215 kr. om dagen er klart de mest sparsommelige - efterfulgt af den største gruppe, danskerne, der bruger 244

kr. pr. døgn. Nordmændene spenderer der-imod 437 kr.



- Vi har en klar forventning om, at vi også øst

for Storebælt vil få vækst i de kommende år, og at det bliver med den jyske måde at drive campingplads

på. Vores erhverv kommer lidt ud af noget fritids- og hobbybetonet men har især i de seneste 10 år udviklet sig

til et professionelt erhverv af høj kvalitet. Danmark er nu et af Europas bedste campinglande, siger Poul Fejer Christiansen

og henviser til de stjerneregnen over danske campingpladser i internationale klassificeringer.



Mens tilstrømningen fra

de fleste nærmarkeder er gået tilbage siden et af de store campingår, 1996, er danskerne vilde med camping.





syv år har hjemlige gæster øget antallet af overnatninger med næsten en million, så de danske overnatninger

nærmer sig 8,5 mio. svarende til 70 pct. af campinggæsterne. Samlet gik camping frem med syv pct. i fjor.



- Vores

analyse er også et signal til de kommuner, hvor campingpladserne ligger, så de kan se økonomien i erhvervet. Vi

ser kommuner, der får så megen beskæftigelse fra camping, at det må være et godt argument, næste gang

en lokal campingplads skal udvide. Vækstpotentialet er størst i de kommuner, der har campingpladserne, idet erhvervet

disse steder har vist, at det kan skabe arbejdspladser, siger Poul Fejer Christiansen.



Campingerhvervet skaber også job

i detailhandel, landbrug og hos håndværkere, ligesom det i 2003 betalte 1,8 mia. kroner i skatter og afgifter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen