Berlingske Business

Butiksdirektør: »Jeg er ansat til at skaffe penge til kræftforskning«

aaa
Camilla Raffnsøe har været administrerende direktør i Neye i fem år, og den 135 år lange historie samt fondsejerskabet var en medvirkende årsag til, at hun sagde ja til jobbet. Det giver nemlig en ekstra dimension til det daglige arbejde hos Danmarks største forhandler af tasker, mener hun. Foto:

Administrerende direktør i Neye Fonden, Camilla Raffnsøe, som står bag taskebutikskæden Neye, ser det som sin daglige opgave at tjene så mange penge som muligt til forskning inden for kræft, som er fondens formål.

Det kan lyde helligt, men som direktør i en fondsejet virksomhed er det ikke desto mindre en realitet: Arbejdet består i at tjene så mange penge som muligt til fondens formål. For Neye Fondens direktør, Camilla Raffnsøe, er det dermed ikke for meget sagt, at hun ved at sælge tasker og administrere ejendomme har et altoverskyggende mål:

»Jeg er ansat til at skaffe penge til kræftforskning,« konstaterer hun.

Camilla Raffnsøe har været administrerende direktør i Neye i fem år, og den 135 år lange historie samt fondsejerskabet var en medvirkende årsag til, at hun sagde ja til jobbet. Det giver nemlig en ekstra dimension til det daglige arbejde hos Danmarks største forhandler af tasker, mener hun.

»Det betyder virkelig meget for vores organisation, og vi dyrker det meget. Vi er stolte af vores historie,« siger Camilla Raffnsøe.

cam

Neyes historie går tilbage til 1881, hvor Johannes Neye åbnede en såkaldt galanteributik på Strøget i København. I 1881 var galanterivarer både mere luksuriøse ting og småsager, man benyttede i forbindelse med håndarbejde, og butikken var derfor mest henvendt til kvinder.

Kvinder blev også fremtidens primære kundegruppe, da Neye begyndte at satse på dametasker. Johannes Neyes søn, Knud Neye, drev forretningen videre efter stifterens død, og efter at Knud Neye døde af kræft i en alder af 59 år, stiftede hans hustru, Agathe Neye, en fond for dels at sikre virksomhedens fremtid, dels at støtte forskningen inden for kræftsygdom.

»Der er ingen tvivl om, at vi fokuserer meget på vores formål,« siger Camilla Raffnsøe.

Genmab

Penge er alfa og omega

Sidste efterår kunne Neye Fonden støtte et forskningsprojekt om kræfttumorer med ti millioner kroner efter en årrække med færre udlodninger på grund af underskud på Neyes drift.

»Det begynder at klinge lidt hult, at du støtter et godt formål, hvis du ikke har nogen penge at støtte det med,« erkender Camilla Raffnsøe og tilføjer, at egenkapitalen hurtigt bliver drænet, hvis der ikke kommer penge ind fra driften.

Kræft

Neye Fonden har siden 2000 doneret omkring 30 millioner kroner til kræftforskning, men selv om Neye bruger historien og fondens formål aktivt i markedsføringen, afviser Camilla Raffnsøe, at forbrugerne ligefrem skal købe tasker hos Neye for at støtte et godt formål.

»Det er jo ikke sådan, folk skal gå ind til os, fordi de skal støtte kræftforskning. Det skal de gøre, fordi vi har de rigtige varer,« siger hun.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen