Berlingske Business

Butikkerne har det svært selv om forbruget stiger

For fjerde måned i træk er der tilbagegang i detailsalget. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

København. Det kan godt være, at privatforbruget herhjemme har ligget højt de senere år og er med til at hive væksten opad.

Det mærker de bare ikke ret meget til i detailhandlen, hvis man skal tro Danmarks Statistiks tal for detailsalget i juli.

De viser en tilbagegang på 0,1 procent, og det er fjerde måned i træk, at tallene går den forkerte vej.

Louise Aggerstrøm Hansen, der er privatøkonom hos Danske Bank, har et bud på en forklaring.

- De seneste tal for det samlede privatforbrug viser en solid årlig vækst på 2,5 procent, men den vækst har været svær at mærke i butikkerne, for det er især biler og energi, vi har brugt mere af, skriver hun i en analyse.

Jan Størup Nielsen, der er chefanalytiker hos Nordea, har et andet bud på, hvad pengene i stedet går til.

- Danskerne bruger en stadig større del af den forøgede købekraft på serviceydelser som for eksempel restaurationsbesøg og udenlandsrejser.

- En anden forklaring er, at danskerne i stadig større grad køber varer fra udenlandske internetbutikker, der ikke indgår i det danske detailsalg, skriver han.

Også dankortomsætningen gik tilbage fra juni til juli, endda med hele 2,2 procent, når man korrigerer for sæson.

Det kan muligvis have noget med det dårlige sommervejr at gøre, mener Dansk Erhvervs cheføkonom, Steen Bocian.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen