Berlingske Business

Busselskab fordobler sæder over Øresund efter id-kontrol

gfdhy
Fra slut december indfører svensk politi ID-kontrol i Danmark, og det vil give en times ekstra transporttid for de mange passagerer, da de skal ud af toget, kontrolleres og ind i toget igen. Øresundstoget, Københavns Hovedbanegård og Hyllie Station i Sverige fotograferet fredag den 11. december 2015. Ved den faste grænsekontrol i Sverige kommer stadig et fire-cifret antal migranter for enten at søge asyl eller håbe på at komme videre til Norge eller Finland. Hvis ikke de søger asyl, bliver de dog sendt med et tog tilbage til Danmark. Er migranterne under 18 år bliver de ført til et socialcenter. ARKIVFOTO. Foto:

For busselskabet Gråhundbus kan svensk id-kontrol blive en god forretning. Selskabet fordobler sædekapacitet.

København: Svenske myndigheders krav om id-kontrol for rejsende mellem Danmark og Sverige giver travlhed hos det danske busselskab Gråhundbus, som har en busrute mellem Malmø og København.

Vognmand Jørgen Andersen, Gråhundbus, forventer ikke, at id-kravet vil volde store problemer for busserne, og det kan give flere passagerer, siger han.

- Vi ved ikke helt, hvad vi skal forvente. Men vi forbereder os ved at sætte ledbusser ind på linje 999, så der er dobbelt så mange siddepladser til rådighed som normalt, siger Jørgen Andersen:

- Så ser vi lige, hvordan det går. Hvis ledbusserne bliver fyldte, og vi må efterlade passagerer ved stoppesteder, så sætter vi flere ledbusser ind. Vi har mange af dem, så vi kan godt klare det. Vi har også mobiliseret ekstra chauffører, der er startklar.

Togrejsende mellem Malmø og København må ifølge DSB påregne mellem ti og 30 minutters ekstra rejsetid, dyrere billetter og at blive registreret i en database.

Nikolaj Wendelboe, direktør i Arriva.

Hos busselskabet vil rejsetiden formentligt blive forlænget med mellem fem og ti minutter, billetpriserne bliver de samme, og registrering har busselskabet ikke mulighed for, siger Jørgen Andersen.

Helt praktisk skal rejsende til Malmø vise billedlegitimation til chaufføren, når de stiger på bussen i København.

- Hvis de har det klar ved indstigningen og ikke fumler for meget med det, så kommer det ikke til at tage længere tid at komme ind i bussen, siger Jørgen Andersen.

På den anden side af Sundet forventer han heller ikke de store problemer.

- Vi har allerede haft grænsekontrol de seneste to måneder i Sverige, hvor det svenske politi har været inde i vognene, og det har taget mindre end fem minutter per gennemkørsel, siger Jørgen Andersen,

I øjeblikket har Gråhundbus otte afgange på hverdage og tre om lørdagen, men det antal kan udvides, hvis der er behov, siger Jørgen Andersen.

/ritzau/

Hjemløs skal tre måneder i fængsel for gratis togture DSB var

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen