Berlingske Business

Business Update: Topchefer vil have robotter, Mærsk-selskab mister profil og Danmark misser hallalturisme

DI-topmøde Transforming Denmark
DI holdt topmøde i Operaen onsdag. (Foto: Jens Astrup/Scanpix 2016) Foto:

Godmorgen

Der er mange ting at være bekymret over, hvis man skal tro toppen af dansk erhvervsliv, der onsdag havde sat hinanden stævne i Operaen på Holmen til årets topmøde i Dansk Industri. Men robotter og ny teknologi er ikke én af dem. Og vi bliver ved topchefernes budskaber til politikerne. Hvis Danmark skal være en vindernation inden for digitalisering og industri­produktion 4.0., kræver det, at politikerne understøtter teknisk forskning højere end i dag, lyder det fra blandt andet Siemens og Novo Nordisk.

Det A.P. Møller - Mærsk-ejet Damco skal have ny topchef. En af de absolut mest magtfulde kvinder i Mærsk-hierakiet forlader nu koncernen. Det sker, da adm. direktør Hanne B. Sørensen ifølge en meddelelse fra Mærsk selv har valgt at forlade selskabet efter 22 år i koncernen.

Halalturismen vokser og vokser. Muslimske turister har fået en kraftig tørst på at udforske verdens mange lande – og særligt europæiske destinationer ligger højt på ønskelisten. Men i en rapport om halalturisme rangerer Danmark meget lavt som muslimvenligt turistmål. Danmark er ganske enkelt ikke klar.

EU's tidligere topchef José Manuel Barroso får pension fra unionen samtidig med sit job hos Goldman Sachs.

Her er nogle af onsdagens store begivenheder.

Med ønsket om en god dag.

Morten Thorborg Jasper

Jourhavende, Business.dk

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen