Berlingske Business

Business Update søndag: Tavshed fra Mærsk og tæsk til Novo

aaa

Godmorgen

Det har været endnu en uge i regnskabernes tegn kulminerende med halvårsregnskabet fra A.P. Møller - Mærsk, som den nye topchef, Søren Skou, kaldte utilfredsstillende. Det største fokus var nu ikke på tallene, men på nyt om den længe ventede strategiplan for konglomeratet. Investorerne gik dog som ventet forgæves: Mærsk vil først komme med nyt om den del i slutningen af september. Søren Skou uddybede dog mulighederne for, at Mærsk kan deltage i den ventede konsolidering i containerindustrien. Læs også et bud på tre gode og tre skæve fra Mærsk i forbindelse med regnskabet.

Et andet regnskab, som fortsat trækker overskrifter, er Novo Nordisks fra sidste uge, som skuffede gevaldigt. Hele Danmarks børsdarling har som en konsekvens på en lille uge fået barberet næsten 140 mia. kr. af sin markedsværdi. Selskabets investorer har på det nærmeste været udsat for et økonomisk insulinchok, og Novo-topchef Lars Rebien Sørensen er havnet på en uvant hylde. Aktie­markedet stoler ikke længere blindt på, at han kan levere varen. Samlet set indtager Novo Nordisk-aktien nu den knap så ærefulde plads som årets dårligste investering i det danske eliteindeks.

Det startede med et par afdankede brasilianere, og nu er de godt i gang med at købe europas største fodboldklubber. Kineserne er her og der og alle vegne i international fodbold. Er de ved at købe hele sporten?

Rygterne om techgiganten Apples kommende tiltag er for alvor ved at tage til. I denne uge har der været nyt om både opdateringer af iPhone og Apple Watch. Imens er mobilgiganten Samsungs nyeste toptelefon, Galaxy Note 7, blevet en kæmpe succes, endnu inden nogen overhovedet har haft mulighed for selv at trykke på skærmen.

Med ønsket om en fortsat god søndag

Jesper Woldenhof

Jourhavende, Business.dk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen