Berlingske Business
17:59På gensyn i morgen

Business Update søndag: Regnskabsfest, Mærsks milliardregning og realkreditten i skudlinjen

Aaa
Foto:

Godmorgen

Det blev en uge præget af halvårsregnskaber fra mange af landets største virksomheder, og der var både skuffelser og positive overraskelser i blandt. Mærsk satte endelig tal på, hvor meget forsommerens hackerangreb har kostet selskabet, og så landede Konkurrencerådets længe ventede rapport om den danske realkreditsektor.

Men vi begynder med en regnskabsstatus:

På plussiden fandt man blandt andre Carlsberg, som nu kan se, at strategien begynder at virke. Men der er dog også malurt i bægeret. Også A.P. Møller - Mærsk kunne notere fremgang - især med baggrund i højere fragtrater. Topchef Søren Skou går endda så langt som at erklære, at »vi er endelig ude af finanskrisens kløer«. Og så leverede realkreditkæmpen Nykredit et regnskab, som ud fra et kommunikationsperspektiv næsten var for godt set i lyset af, at selskabet prøver at forklare omverdenen, at det er nødvendigt med en børsnotering for at sikre kapitalgrundlaget.

På minussiden dominerede vindmøllegiganten Vestas, som leverede et overraskende svagt regnskab præget af prispres i sektoren. Også ISS formåede at skuffe investorerne, og Nets-regnskabet var heller ikke noget at råbe hurra for.

Foruden at levere et halvårsregnskab præget af optimisme, så gjorde Mærsk også status over en af sommerens helt store historier: Hackerangrebet, der i næsten to uger sendte Mærsk teknologisk tilbage til 90'erne. De foreløbige konklusioner tegner til, at det bliver en dyr omgang for Mærsk, i det omkostningerne risikerer at løbe op i næsten to milliarder kroner. Og så forventer selskabet endda at blive ramt af hackerangreb igen og igen. Fokus fremadrettet er på at begrænse skaderne, når det sker.

Nogle, der nok også skal til at tænke i at begrænse skaderne, er den danske realkreditsektor. For fredag fik politikerne udleveret det nødvendige skyts til et opgør med den manglende konkurrence i sektoren. Konkurrencerådets rapport konkluderer, at realkreditselskaberne reelt ikke konkurrerer om kunderne, og derfor skifter et forsvindende lille antal kunder selskab hvert år. De kraftige prisstigninger på området er kun mulige på grund af den manglende konkurrence, lyder det. Løsningerne er flere - en af dem er at få ejendomsmæglerne på banen. Men nu er det op til politikerne.

Fortsat god søndag

Jesper Woldenhof

Jourhavende, Business.dk

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen