Berlingske Business
07:17Teleselskaber vil tjene penge på data og algoritmer

Business Update Søndag: Lauritz' kæmpe kunder, kaffemania og karrierekvinder

119for

God morgen og velkommen til et resumé af nogle af den seneste uges Business-nyheder.

I slutningen af ugen kunne vi afsløre, at almindelige forbrugere er oppe mod ekstremt aktive budgivere på Nordens største auktionshus, Lauritz.com. Berlingske Research har haft to computere stående i to uger for at hente oplysninger fra ca. 4,4 mio. undersider på Lauritz.com. De relevante data om kundenumre, bud og auktioner er gemt i en søgbar database, som vi efterfølgende har analyseret, og den omfattende dataanalyse viser, at ti kunder står bag millioner af bud på Lauritz.com, mens de reelt sjældent ender som købere. De er imidlertid med til at presse auktionspriserne op, og det vækker harme rundt omkring.

Historierne om Lauritz.com har været blandt ugens mest læste og har resulteret i mange læserreaktioner.

Læserreaktionerne væltede også ind, da vi tidligere på ugen kunne fortælle, at den tyske ejer bag Danmarks største kaffekæde, Baresso, nu satser på den svenske kæde Espresso House, som skal overtag­e Baresso-caféerne og rulles ud i hele landet. Det udløste nærmest et ramaskrig på de sociale medier. Danskerne er tilsyneladende vilde med god kaffe - og gerne én man kan tage med på farten. Alle udbydere af to go-kaffe fra 7-Eleven til Starbucks melder således om stigende salg.

I vores serie om kvindelige ledere portrætterede vi i den forgangne uge de moderne karrierekvinder, der prioriterer arbejdet benhårdt og tjener flere penge end deres mænd. Alligevel oplever mange, at deres køn er en barriere for at komme længere op ad karrierestigen.

Men der er måske hjælp på vej. Marketingspecialisten Tine Arentsen Willumsen, der blandt andet har arbejdet for B&O og diamantkoncernen De Beers, har således taget initiativ til en splinterny, specialdesignet lederuddannelse eksklusivt for kvinder, og den får opbakning fra blandt andre Mærsk, Tryg, McKinsey og PWC.

Onsdag aften blev spændingen udløst for alverdens Apple-fans udløst, da de nye produkter blev præsenteret i San Francisco. Men magien omkring iPhone er der ikke rigtig længere. Der er stort set ikke længere forskel på iPhones og andre smartphones. Det mest sindsoprivende på de nye iPhone 7 er, at Apple har »klippet« ledningerne til (h)ørepropperne, som fremover fungerer trådløst. Det nye tiltag har både udløst hån og vrede, men ikke desto mindre er efterspørgslen herhjemme på den nye iPhone 7 voldsom.

På selskabsfronten kom Lego i denne uge med halvårsregnskab, og for en gangs skyld var udviklingen skuffende. Billund-koncernen har tilsyneladende forsømt at pleje det vigtige amerikanske marked tilstrækkeligt. De skandinaviske luftfartsselskab, SAS, som har skrantet gevaldigt i adskillige år, er derimod ved at flyve sig ind på konkurrenterne, viste selskabets ni måneders regnskab.

God forhøjelse med at læse eller genlæse nogle af ugens business-historier og god søndag.

Sonny Wichmann, jourhavende.

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen