Berlingske Business
07:36Ny fidus: Leasingbiler kører fortsat rundt uden registreringsafgift

Business Update søndag: Karrierekvinder i barselsdebat, sexchikane og den store løgn om sukker

aaa

God søndag

Det blev en uge fyldt med debat i dansk erhvervsliv med udgangspunkt i Berlingske Business' fokus på de danske karrierekvinder og -mænd. Om deres forhold til barselsorlov og deres møde med sexchikane på arbejdspladserne.

Barselsorloven først: En rundspørge foretaget af Berlingske Business viser, at danske karrierekvinder holder fem gange så lang barsel som deres mænd, selv om kvinderne tjener bedre end mændene, arbejder mere og er bedre uddannede. Og det er ikke for børn at holde barsel: De professionelle kvinder nævner barsel som en af de mest effektive karrierebremser.

Men der er også karrierekvinder, som har en helt anden tilgang til barselsorlov: Efter en uges ferie oven på et kejsersnit var Eva Persson tilbage på sit advokatkontor. Kvindelige ledere bliver nødt til at sætte sig ud over konventionerne, mener hun. En anden karrierekvinde, Lotte Fløe Marschall, er dog helt uenig: »De, der klarer sig gennem karrieren og finder balance i tingene er dem, der tillader sig at holde fri, lade batterierne op med familie og venner, prioriterer at få en kæreste, får børn og holder barsel,« mener hun.

For mændenes vedkommende står barsels-fronten aktuelt mellem arbejdsgiverne og danskerne: Et stort flertal af topdirektørerne af­viser øremærket barsel til mænd, mens et noget mindre flertal af danskerne siger ja tak. Hos Mærsk skal en ny forældre-portal aflive tanken om, at det skader karrieren, hvis man som mand går på barsel.

Så til sexchikanen: En tredjedel af danske karrierekvinder udsættes for sexisme eller sexchikane. En af landets mest kendte erhvervskvinder, tidligere Tryg-chef Stine Bosse opfordrer business-kvinder, der udsættes for sexchikane og sexisme, til omgående at sige fra. Som led i Berlingskes undersøgelse fortæller flere kvinder om deres oplevelser. Om at blive nevet i bagdelen. Om pæne, mandlige partnere, der mailer sjofle fotos rundt på advokatkontoret. Om alarmlamperne der tændes, hvis du som kvinde har børn.

Artiklerne om karrierekvinders forhold til barselsorlov og sexchikane var blandt ugens mest læste. Men der var én artikel, de ikke kunne slå. Det er ellers ikke så tit, at en artikel om sukker bliver ugens mest læste på Business.dk, men det skete i denne uge. Nu er den store løgn om sukker nemlig afsløret.

Fortsat god søndag

Jesper Woldenhof

Jourhavende, business.dk

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen