Berlingske Business

Business Update søndag: H.C. Ørsteds tiptipoldebørn stævner det gamle DONG

Ørsted name controversy
Foto:

Godmorgen

2018 er begyndt stille og roligt i dansk erhvervsliv uden de store tømmermænd. Bortset lige fra hvis man tidligere hed DONG og nu hedder Ørsted. Så er 2018 kommet lidt skævt i gang.

For højest overraskende er tre efterkommere af H.C. Ørsted nu klar til at lægge sag an mod det tidligere DONG, der i efteråret tog navn efter den afdøde videnskabsmand. De kræver nu, at Danmarks niendestørste virskomhed stopper sin brug af familienavnet.

De tre efterkommere af H.C. Ørsted mener nemlig ikke, at DONG lovligt kunne skifte navn og registrere Ørsted som varemærke under de love, der forhindrer selskaber i at bruge slægtsnavne. Meget snart vil deres advokat Jens Jakob Bugge fra Horten formelt indlevere en stævning hos Sø- og Handelsretten.

Selvom energikæmpen DONG foretog en grundig undersøgelse, inden man skiftede navn til Ørsted, så var den måske ikke grundig nok. To professorer i immaterielret mener i hvert fald, at de tre Ørsted-efterkommere, der nu sagsøger det gamle DONG, har en god sag.

Martin Barlebo, kommunikationchef hos Ørsted, mener ikke, at der er noget at komme efter:

»Vi har foretaget en meget grundig juridisk undersøgelse, inden vi valgte navnet, og på den baggrund er vi helt trygge ved, at vi har retten til at anvende navnet Ørsted. Navnet har vi i øvrigt anvendt i op mod 100 år på H. C. Ørstedværket. Vi ser vores valg af navn som en hyldest til H. C. Ørsted, og vi har lagt stor vægt på at anvende navnet på en respektfuld måde i forhold til videnskabsmanden,« skriver han i en mail.

H.C. Ørsted Selskabet, en privat forening som har til formål at fremme børn og unges interesse i naturvidenskab, støtter også det tidligere DONG i navneskiftet:

»Ørsted var grundforsker, og han var som sådan ikke optaget af, hvad hans forskningsresultater kunne anvendes til. Selvfølgelig skal selskabet Ørsted tjene penge på det, de laver, men det er også en samfundsmæssig vigtig opgave at gøre os uafhængige af fossile brændsler. Hvis det var en våbenfabrikant, så ville jeg nok have en anden mening om det,« siger formand Troels Krøyer, der understreger, at navnet Ørsted forpligter, og at det er hans indtryk, at ledelsen i Ørsted er helt indforstået med det.

Vi får se om selskabet Ørsted fortsat hedder Ørsted, når 2018 rinder ud. En tilbagevenden til DONG er i hvert fald næppe en mulighed. Læs hvorfor her.

Fortsat god søndag

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen