Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Business Update søndag: Elbiler i parkeringsbås, navneleg i DONG og uro i Coop

0710
FOTO: tv. Thomas Lekfeldt, midten Mads Claus Rasmussen, th. Niels Ahlmann Olesen

God søndag morgen og velkommen til et tilbageblik på denne uges store erhvervshistorier.

Lang om længe er der kommet klarhed over de nye bilafgifter, og endelig fik de danske bilkøbere noget konkret at forholde sig til. Så kan vi andre nu sidde og regne på, hvor meget de nye afgifter har kappet af værdien af min gamle dieselhakker eller din ét år gamle Audi A4 - av, av, av.

Forrige uges aftale om bilafgifterne mellem regeringen og Dansk Folkeparti kommer dog næppe til at sætte gang i salget af elbiler, der gik fuldstændig i stå ved udgangen af 2015, da afgiftsfritagelsen ophørte. Berlingske Business har i denne uge sat fokus på dilemmaet, at Danmark ønsker bedre miljø, men at det er så forbandet svært at undvære de mange dejlige milliarder i afgifter på biler, benzin, diesel og CO2-udledning fra brændstoffet.

De nye bilafgifter, der gør det endnu mere attraktivt at købe benzin- og dieselbiler frem for elbiler, gør det nærmest umuligt at leve op til Danmarks ambitiøse klimamål om, at Danmark i 2030 skal  have mindst 50 procent af sit energibehov dækket af vedvarende energi, og at Danmark i 2050 skal være uafhængig af fossile brændsler.

Mens bilejerne har kunnet ånde lettet op over at slippe billigere, kan også en masse boligejere i København og Aarhus med flekslån tørre svenden af panden. Erhvervsminister Brian Mikkelsen har nemlig nu droppet den planlagte stramning af realkreditudlån i København og Aarhus indtil videre, så det er »business as usual« for kunderne i realkreditselskaberne.

Og så skete det uomgåelige. Den danske energikæmpe DONG Energy har skiftet navn. Forkortelsen for Dansk Olie og Naturgas er ikke længere relevant, da virksomheden er gået fra sort til grønt  - og så har det måske også været lidt penibelt i engelsktalende lande at være kendt som Diller Energi. Det overraskende var så, at virksomheden fremover hedder Ørsted efter den verdensberømte danske fysiker, kemiker og farmaceut, som opdagede elektromagnetismen. NEJ... var vi nogle, der råbte til at begynde med. Et Ø i navnet på en international koncern. Men med Øet designet som en tænd/slukknap og trendanalytikenes begejstring for det særlige bogstav, der signalerer Norden og dermed miljøvenlighed, er det måske et rigtigt godt navn.

I den kommende uge vil der efter al sandsynlighed være fokus på landets største dagligvarekoncern, Coop, der blandt andet står bag Brugsen, Fakta og Irma. Der har længe ulmet utilfredshed med Coops topledelse blandt de selvstændige brugsforeninger, der ikke er vildt begejstrede for koncernchef Peter Høgsteds mange nye initiativer. Men en ny økologikampagne og en omstridt forside i medlemsbladet Samvirke har sat sindene i kog hos danske landmænd og sønderjyske butikschefer, og det kan blive gnisten, der antænder en steppebrand og udløser et oprør mod topledelsen. To be continued.....

Fortsat god dag og god læselyst

Sonny Wichmann, jourhavende på Business.dk

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen