Berlingske Business
17:31Business Live lukker for i dag - på gensyn i morgen

Business Update søndag: Digitalisering i Mærsk, SAS og Ryanair-metoderne samt amerikansk rentehop

update1812

Det er søndag, og vi kan vinke farvel til en temmelig begivenhedsrig uge. Fik du det hele med? Ellers har du nu mulighed for at blive klædt helt på med Business Update søndag.

Det er december og de tilbageværende dage i året kan godt og vel tælles på to hænder. Det er normalt et tidspunkt, hvor den primært står på julefrokoster og ikke de vilde begivenheder i dansk erhvervsliv, men denne uge var en markant undtagelse fra den regel. Begivenhederne stod nærmest i kø: Amerikansk rentestigning, fremlæggelse af ny strategi i A.P Møller - Mærsk, omstridte SAS-planer og storstilet udvidelse af Københavns Lufthavn - og meget mere.

Den begivenhed, som måske var den mest fjerne, men på længere sigt muligvis den mest betydningsfulde for os allesammen, var da den amerikanske centralbank, Fed, onsdag aften for første gang i et år hævede renten. Se her, hvad rentestigningerne på forskellige områder betyder for os i Danmark, og hvordan rentestigningen mere specifikt ventes at ramme privatøkonomien.

Danmarks største virksomheder A.P. Møller - Mærsk har mange kvaler for tiden. En af dem er at blive bedre til digitalisering, og netop dét tema fyldte en hel del på virksomhedens kapitalmarkedsdag i tirsdags. Og opgaven er ikke nem, hvis man skal tro bulletinerne. Det kræver bl.a. et opgør med den forældede måde, som koncernen globalt er organiseret på. Det fører også til nogle nye og utraditionelle initiativer. A.P. Møller - Mærsk åbner bl.a. for opkøb af små tech-startups for at komme hurtigere og mere sikkert i havn med digitaliseringen.

Tirsdag bød på årsregnskab fra SAS - endda et regnskab med en positiv bundlinje. Men den nyhed, der retteligt stjal billedet, var SAS-planerne om at udflage job, hvilket en arbejdsmarkedsforsker kaldte »Ryanair-metoder«. Vi sendte en reporter til Stockholm for at få SAS-topchef Rickard Gustafson til at uddybe, hvorfor han mener det er nødvendigt at bruge den såkaldte »Ryanair-finte«.

Hvis SAS overlever, vil selskabet om en årrække komme til at lande i en moderniseret lufthavn. Fredag løftede Københavns Lufthavne sløret for en milliardudbygning af faciliteterne i Kastrup. Ifølge lufthavnens adm. direktør Thomas Woldbye vil den skabe 9.000 permanente arbejdspladser. Men ikke alle jublede i samme grad som Woldbye over de storstilede planer. Rejseselskaberne er bekymrede for prisniveauet, og indenrigsflyselskabet Danish Air Transport kritiserer den varslede lukning af lufthavnens såkaldte tværbane, der benyttes ved helt særlige og besværlige vindforhold.

Flytransport er altså på alle måder i en brydningstid, og det gælder i den grad også transport på landjorden. Forleden præsenterede regeringen sit oplæg til en ny taxilov, der vil slippe taxierne mere fri, men også sikre, at den omstridte kørselstjeneste Uber lever op til en række krav.

Og netop Uber har på blot få år fået et solidt vejgreb i Danmark. I mange virksomheder benytter medarbejderne således Uber, viser en rundspørge til Berlingske Toplederpanel. En af virksomhederne er milliardvirksomheden Nordic Transport Group, hvor direktøren decideret opfordrer de ansatte til at køre med Uber.

Vi har næppe hørt det sidste i det lange efterspil efter salget af DONG, og i denne uge kunne vi her på Business-redaktioen føje endnu et kapitel til den fortælling. En overset regel i den nye offentlighedslov betyder bl.a., at danskerne ikke kan få indblik i det kontroversielle forløb bag statens salg af dele af Danmarks største energiselskab, DONG Energy. Ombudsmanden har følt sig nødsaget til at orientere Folketinget om den ukendte stramning og justitsminister Søren Pape Poulsen (K) er »åben« over for at drøfte reglerne.

Sidst, men ikke mindst, så er der alt mulig grund til at henlede opmærksomheden på nogle af de mange inspirerende fortællinger om nystartede virksomheder, som vi løbende beretter om på Business. I denne uge kunne vi bl.a. fortæller om iværksættere, der er på vej med højteknologisk sci-fi-dragt, om den 22-årige Utzon, der vil spinde guld på at sælge danske luksussmykker i hele verden, og om aarhusianske Organic Basics, der i løbet af få år har fået stor succes med at sælge økologisk og miljørigtigt undertøj. .

Men den måske mest rørende historie af dem alle: Historien om et dansk erhvervskoryfæ og milliardær, der investerer i sin yngste aktionær nogensinde.

God fjerde søndag i advent.

Anders Rostgaard Birkmann
Onlineansvarlig

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen