Berlingske Business
16:45Genmab-aktien på vej mod stort tab

Business Update søndag: Bankers råd om investering koster kunderne dyrt

a
Foto:

Godmorgen

Investeringsforeninger er en guldkalv for bankerne. Desværre ikke helt så ofte for kunderne.

Berlingske Business har i denne uge sat fokus på, hvordan bankerne i forbindelse med bankskift tjener styrtende på at lokke kunderne til at lade deres penge forvalte hos banken selv - frem for at lade pengene blive i den hidtidige investeringsforening. Det dokumenteres klart i ny forskning, som blandt andre professor i finansiering Jesper Rangvid står bag. Og det sker, selv om kunderne hverken får et billigere eller bedre produkt, men derimod betaler omkostningerne ved at købe sig ind i de nye investeringsforeninger og slippe ud af de gamle.

»Rådgivningen i banken skal helst altid være i kundens bedste interesse. Det tror jeg også, at den i langt de fleste tilfælde er. Nu har vi så fundet et sted af stor betydning for bankerne, der tjener mange penge på investeringsforeninger, og hvor det er svært at se, at det er til kundens bedste interesse,« siger Jesper Rangvid om undersøgelsen.

Læs Danske Banks og Nordeas kommentarer til undersøgelsen her.

Det kommer ikke bag på Forbrugerrådet Tænk, at bankerne tænker på eget bedste frem for kundernes interesser, når de skal rådgive om placering af penge i investeringsforeninger.

»Der er så meget på spil for den enkelte forbruger og rent samfundsøkonomisk, at vi håber, at det her kan give anledning til, at politikerne vågner op og får gjort noget ved det her område. Vi mener, at der bør nedsættes en rådgivningskommission, som kan tage fat på problemet,« siger seniorøkonom Troels Holmberg fra Forbrugerrådet Tænk.

Foruden at bankerne er dygtige til at lokke kunderne over i egne investeringsforeninger, så er de også meget aktive med at forvalte investeringerne. For aktive, mener kritikere.

I 2016 skiftede en stor del af investeringsforeningerne over halvdelen af investeringerne ud, og det er påfaldende meget, vurderer flere eksperter på området. Det lader til at koste på afkastet, som i de 20 mindst aktive investeringsforeninger er godt 40 procent højere over syv år end i de 20 mest aktive foreninger.

En af de kunder, der er blevet ramt på afkastet, er den 59-årige folkeskolelærer Tine Eriksen. Takket være en søn, der læser nationaløkonomi, opdagede hun, at en stor bid af hendes pensionsinvesteringer »forsvandt«, fordi der blev handlet og handlet og handlet fra bankens side.

Skulle nogen være i tvivl, så slår Jens Chr. Hansen det helt fast i en kommentar: Bankrådgivere er sælgere:

»Problemet er bare, at det er lykkedes bankerne at sælge os det falske budskab om uvildig bankrådgivning. Netop »rådgiver« er en titel, der oser af troværdighed og uvildighed. Godtroende kunder kan få den tanke, at bankens egne interesser er lagt til side til fordel for dig og mig som kunde. Sådan er det ikke. Det er ikke mange år siden, at bankerne, blandt andet i Roskilde Bank, solgte deres egne aktier som guld­randede papirer.«

Fortsat god søndag

Jesper Woldenhof

Jourhavnde, Business.dk

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen