Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Business Update: Kloge hoveder, økologisk vin og indbringende rutsjebaner

billede

God-mandag-morgen.

Efter en solrig og bagende varm weekend er det atter blevet tid til at tage et helikopterperspektiv på erhvervslandskabet herhjemme.

De fleste har vel nok haft en fornemmelse af, at der er blevet lidt flere job akademikerne og færre til de ufaglærte de senere år, og nu bekræfter en ny undersøgelse da også den tendens - om end i endnu stærkere grad, end de fleste nok havde regnet med.

Det er fagforeningen Akademikerne, der med en ny undersøgelse blotlægger, at sidste år blev en tredjedel af alle nye job besat af en med lang videregående uddannelse, og det skal altså lige ses i lyset af, at samme gruppe kun udgør 12 procent af arbejdsstyrken. Værre står det til for de ufaglærte, hvor beskæftigelsen de sidste tre år er faldet med i alt 21.000 personer.

»I virkeligheden er det nærmest alle, som vinder, bortset fra de ufaglærte. Da krisen kom, ramte det de ufaglærte rigtigt hårdt. Siden begyndelsen af 2013 er beskæftigelsen steget, men de ufaglærte følger bare ikke med. De er ikke kommet i beskæftigelse i samme grad. Det skyldes, at arbejds­markedet har ændret sig. Der bliver efterspurgt mere af den kvalificerede arbejdskraft,« siger Emilie Agner Damm, der er analytiker hos Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Og så til en anden - og lidt mere kulørt - nyhed. Berlingske Business har gennem de seneste uger zoomet ind på det økologiske landskab, og i dag kan man læse, at salget af økologisk vin synes eksploderet. 67 procent er salget steget det seneste år.

»Forbrugere, der i forvejen køber økologi, vil gerne have, at hele fødevarepaletten er økologisk. Der er ikke længere kun basisvarer som æg og mælk, nu skal også luksusvarer som øl og vin være økologisk,« siger Ejvind Pedersen, chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, der i øvrigt mener, at vi kun har set »toppen af isbjerget«.

Isbjerge har de nok vist ikke i de danske forlystelsesparker, men til gengæld har de tilpas meget andet, der lokker turister og gæster ind henover sommeren. Og i en ny opgørelse, som VisitDenmark har lavet, kan man se, at forlystelsesparker som Tivoli, Legoland og Djurs Sommerland tager sig pænt ud som nogen af landets mest populære turistattraktioner. Sidste år havde forlystelsesparkerne til sammen 12 millioner gæster.

Allerstørst er Tivoli, der havde 4,7 millioner gæster i 2015, mens Bakken følger  efter med 2,7 millioner i 2015.

Og vi slutter af i Sønderjylland. For hvis man i weekenden valgte avislæsningen fra til fordel for strandturen, er der vist ikke noget at indvende mod det, men så missede man til gengæld fortællingen om Ecco, som de færreste af os vel nok betragter som »avantgarde« eller »trendy«, men det gør man sådan set ude i den store verden, hvor den sønderjyske læderproducent sætter tonen.

»Ecco Leather er de ypperste kreative specialister og de mest innovative læderudviklere, jeg kender,« siger amerikanske Suzette Henri, der tidligere har arbejdet som chefdesigner for Nike og i dag er direktør for Footwear Design Academy i Portland fx.

Læs hele historien her.

Læs Business-kalenderen her.

Michael Alsen, jourhavende på business.dk.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen