Berlingske Business
10:38Bjarne Corydon ny chef for Børsen

Business update: Hackerbusiness, et genfødt rederi og sløset sikkerhed på DONG-platform

Portræt af Mads Peter Zacho, adm. direktør for J. Lauritzen Foto:

Da Freakonomics  for 10 år siden skabte opsigt med deres underholdende bog om populærøkonomi, var det blandt andet historien om rockergrupperingers inspiration fra McDonald's, der for alvor vakt interesse.
Det viste sig nemlig - ifølge bogen - at en lang række rocker- og bandefraktioner i USA opererede med en franchisemodel fuldstændig mage til den, fastfoodkoncernen har udviklet, og læren af den fortælling er naturligvis, at illegale aktiviteter også trives bedst i nogenlunde strukturerede rammer.

Det samme kan man læse i Berlingske Business i dag. Hackere har for længst cementeret sig som den mest seriøse trusssel mod det digitale samfund, og de kriminelle aktiviteter bliver understøttet af en strømlinet forretning.

Således bliver førende IT-studerende fra særligt østeuropæiske universiteter rekrutteret af hackervirksomheder, der er en fornuftig forretning i at udvikle software, hackere kan bruge, og det er endda supportafdelinger, man kan ringe til, hvis ikke det softwaren virker, som den skal.

»Når de kriminelle køber hackerværktøjer, køber de en licens til programmet på samme måde, som når lovlydige borgere køber et Windowsprogram,« siger Peter Kruse, IT-sikkerhedsekspert og grundlægger af CSIS. Læs hele historien her og læs et interview med en af hackerne her.

Hvis hacking er det, vi kalder new economy, så lugter der mere af old money i en anden historie i Berlingske Business torsdag. J. Lauritzen er et hæderskronet dansk rederi, der i 132 år har fragtet kul, stål og korn på tværs af verdens syv have, men det er som bekendt blevet en noget mindre god forretning at beskæftige sig med det, og få rederier har været så hårdt ramt som J. Lauritzen, der har base i København.

De senere år har rederiet været på randen af konkurs, og den slags udmønter sig gerne i udskiftninger i ledelseslaget. Tilbage i foråret blev den daværende topchef,  Jan Kastrup-Nielsen, sat fra bestillingen og ind kom Mads Peter Zacho fra en lignende stilling hos Torm.

I et større interview, der endnu ikke er online, fortæller Mads Peter Zacho om den fremtid, han ser for J. Lauritzen.

»Om tre år skal de kigge på J.Lauritzen og sige. Hold kæft, hvor er de dygtige. De andre i industrien skal tænke, at dem i J. Lauritzen, de leverer virkelig varen,« siger Mads Peter Zacho blandt andet.

Vi slutter et andet sted, hvor varen så at sige ikke rigtig bliver leveret. DONG Energy har som bekendt altid bekendt sig til The Safe Way or No Way, når det kommer til sikkerhed i deres mange forskellige divisioner, men på Ula-feltet i den norske del af Nordsøen har det tilsyneladende været lidt vanskeligere at bekende sig til det indledende mantra.

Således har norske Petroleumstilsynet af flere omgange kritiseret arbejds- såvel som miljøsikkerhed på platformen. Læs den historie her.

 

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen