Berlingske Business

Business Update: Den digitale udfordrer, den store regning og gourmet-regnskabet

lasse birk
Portræt af Coinifys medstifteren Lasse Birk Olesen. juni 2016. Foto:

Godmorgen

Vi begynder dagen med et nyt skud fra Berlingske Business' serie om »Udfordrerne«, der ser nærmere på et erhvervsliv i opbrud. Mød Lasse Birk Olesen og firmaet Coinify. De var tidligt ude. Mens store dele af finansverdenen fortsat rystede på hovedet, når det gjaldt digital valuta og den fremadstormende blockchain-teknologi, øjnede folkene bag virksomheden i stedet en unik forretningsmulighed.

Efterspillet med de store økonomiske udfordringer i forbindelse med det internationale Grand Prix i København i 2014 fortsætter. Den tidligere topledelse i fonden Wonderful Copenhagen har hyret en stribe stjerneadvokater og afviser Erhvervsstyrelsens mulige erstatningskrav på 46 mio. kr.

Dagen efter, at danske Noma blev kåret som verdens femtebedste restaurant, er der flere gode nyheder for René Redzepi og de øvrige ejere, Kristian Byrge og Claus Meyer. Således viser restaurantens årsregnskab, at virksomheden Noma af 2003 ApS sidste år havde en bruttofortjeneste på mere end 23 millioner kroner, mens tallet på bundlinjen sneg sig op på knap 2,5 millioner kroner.

Aarhus-rederiet Unifeeder er sejlet ind i store vanskeligheder og leverer det dårligste resultat i mange år. Rederiet er blevet fanget af krisen i Rusland og de generelt meget lave fragtrater, som lægger pres på hele virksomhedens forretningsmodel.

Novo Nordisk bestod den store eksamen med sin vækstmotor Victoza, men fik alligevel store klø på aktiemarkedet tirsdag. Den danske diabeteskæmpe har fået barberet mere end 150 mia. kr. af sin værdi indtil videre i 2016.

Med ønsket om en god dag.

Morten Thorborg Jasper

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen