Berlingske Business

Business Update: Dankortets kvælertag på MobilePay og olieeventyrets endeligt

update_olie

Godmorgen

Vi begynder dagen med historien om kampen om fremtidens betallingsmidler. Presset på Danske Bank blusser op, i takt med at betalingsmastodonten Nets, der bl.a. står bag NemID og Dankort, lancerer et mobilt Dankort i begyndelsen af det nye år. Det mobile Dankort er i brede kredse spået til at blive fremtidens store betalingsmiddel.

Nu begynder vi at kunne se enden på det store danske olieeventyr. Brønden er ved at være tom. For første gang nogensinde har Energi­styrelsen sat dato på, hvornår det danske olieventyr slutter. I en opdateret fremskrivning i regeringens 2025-plan fremgår det, at den danske oliealder slutter i år 2047, mens gasproduktionen vil fortsætte fem år længere til år 2052.

Mols-Linien skal sejles af Børsen. Det sker efter Polaris og Lind Invest ejer er gået sammen, og ejer 90,1 pct. af aktierne i selskabet, hvilket giver dem ret til at foretage en tvangsindløsning af de øvrige aktionærers aktier. Tvangsindløsningen vil ske til kurs 60, hvilket svarer til gennemsnitskursen over de seneste fem dage, oprundet til nærmeste hele tal. Men det sidste ord er næppe sagt i den sag.

I dag er Grundfos kendt som en af verdens største producenter af pumper. Om få år vil virksomheden måske være mere kendt for at kunne få køleanlæg på havvindmøller til at køre uden nedbrud i uendelig tid eller sikre, at brandslukningsinstallationer over hele verden altid fungerer optimalt. Ifølge topchef Mads Nipper står Grundfos over for store og grundlæggende forandringer, både når det gælder produkter og service. Digitaliseringen er kommet til Bjerringbro.

Dagen byder på halvårsregnskab fra Lego kl. 9. Læs om dagens øvrige begivenheder her.

Med ønsket om en god dag

Morten Thorborg Jasper

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen