Berlingske Business

Business Update: Barselsorlov, kutymefridage og rabatkontingent

2110

God morgen.

Mange danske familier er i denne uge »ramt« af efterårsferie. Men mange andre har endnu længere fri fra arbejde - nemlig dem på barselsorlov. Og mens kvinder er gode til at holde orloven, så kniber det med at få fædrene til at afholde den hele den barselsorlov, de har krav på. Novozymes tilbyder for eksempel mænd 25 uger på fuld løn, men mændene tager kun de 11. Heller ikke hos Novo Nordisk udnytter mændene deres ret til lang forældreorlov fuldt ud. Ifølge Foreningen Far kan mange mænd ikke få lov til at holde barsel af konen – en konflikt, der kan ende i skilsmisse.

På andre arbejdspladser er man mindre large med at give frihed til medarbejderne. Skat har gjort det, og nu vil også Social- og Indenrigsministeriet gøre de hidtidige kutymefridage: juleaften, nytårsaften og grundlovsdag til arbejdsdage. Samme uskik er på vej på andre offentlige arbejdspladser, advarer Djøf, der kalder det overenskomststridigt.

Læs også i dag om verdens største økonomier - de såkaldte G20-lande - som i stigende grad gemmer sig bag handelshindringer. Det skader væksten og beskæftigelsen i Danmark.

Fra detailhandelen kan vi til morgen berette om, at Føtex som den første butikskæde i Danmark nu lancerer et koncept, hvor man skal være betalende medlem for at få fat i rabatter. Fra og med fredag introducerer Føtex nemlig en fast rabat på alle økologiske varer på 20 pct., men for at få del i den besparelse, skal du være medlem af butikkens ØKO+-ordning. Pris: 20 kroner i ugen.

Business.dk bestyres i dag af Sonny Wichmann. God dag

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen