Berlingske Business

Bunden nået for dansk eksport

Selv om 2009 har været absolut et af de værste for danske eksportvirksomheder, har virksomhederne formået at vinde markedsandele.

Danske eksportvirksomheder har lidt stort under finanskrisen og skønnes samlet at miste mellem 80 og 100 milliarder kroner i eksportindtægter i 2009. Men nu er der tegn på, at eksportsituationen så småt er ved at vende, så eksporten til næste år kan vente en vækst på 5,9 procent.

Sådan lyder vurderingen i to rapporter, som Danmarks Eksportråd, Udenrigsministeriet, netop har offentliggjort.

- Udviklingen er nu stabiliseret, og det bratte fald fra forårsmånederne er afløst af en svag vækst, siger cheføkonom Jacob Warburg i Danmarks Eksportråd, Udenrigsministeriet, i en meddelelse.

Eksporten i 2009 ventes at blive 14,9 procent lavere end i 2008. Men væksten i vareeksporten til næste år ventes at være 5,9 højere end i 2008, ikke medregnet olie, kul, el og gas.

Det bliver især markederne Sverige, Tyskland, Storbritannien, USA og Kina, som vil trække den danske eksport opad.

Trods det hårde år for eksporten, er det ifølge Eksportrådets analyse lykkedes de danske virksomheder at vinde nye markedsandele under krisen. Det skete i flere OECD-landene, mens markedsandelene på de store vækstmarkeder er uforandrede.

- ulha

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen