Berlingske Business

Bryggerier finder de dyre flasker frem og OW Bunker fuskede sig på børsen

Braunstein
Den nye bølge af mikrodestillerier er en naturlig fortsættelse af den ølrevolution, der ramte landet i begyndelsen af 00erne, og ligesom de første mikrobryggerier startede de første mikrodestillerier som modreaktion på industriens kvælende dominans. Her er det hos Braunstein Bryggeri. december 2015. Foto:

 

Godmorgen og velkommen til hvad der kan betegnes som opløbsstrækningen for 2015.

Berlingske Business er her til morgen dykket ned i vækstlaget blandt de danske virksomheder

Vi begynder blandt de mest ambitiøse danske bryggerier, der vil udvide markedet. Som en naturlig udvikling af den ølrevolution, der ramte Danmark i 00erne, begynder flere af mikrobryggerierne nemlig at eksperimentere med spiritus. De første produktioner af dyrebare dråber er efterhånden færdiglagret, og en underskov af mikrodestillerier vokser frem.

Dernæst har vi historien om familievirksomheden Vipp, der på ti år har taget den legendariske spand ind i et nyt univers med alt fra toiletbørster, sugekopper til køkkener og et lille luksusshelter til 3,6 millioner kroner.

Seks festglade venner har udviklet en app, som matcher fester med gæster. Med 80.000 danske brugere, millioninvesteringer og en opstart i Los Angeles er de klar til at indtage flere storbyer i 2016.

Det skal dog også handle om andet end vækstvirksomheder. Råvarepriserne falder og falder til gavn for de udviklede økonomier, men usikkerheden i flere meget store lande vokser for hver dollar, råvarerne falder. Det kan skabe uro på de globale markeder.

Til sidst kan vi citere branchemediet Finanswatch for, at det skandale- og konkursramte olieselskab OW Bunker gik på børsen med et prospekt, der var voldsomt kritisabelt. Det viser en gennemgang af en omfattende rapport fra selskabets kurator.

Det er småt med planlagte begivenheder inden for erhvervslivet i dag. Aston Martin viser dog sin seneste Bond-bil frem i København.

Med ønsket om en god dag

Morten Thorborg Jasper

Jourhavende, Business.dk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen