Berlingske Business
17:41God weekend

Britisk sparefinte kan koste Toblerone dyrt

FILE PHOTO: 150g and 170g bars
Toblerone ændrede efter Brexit sin chokoladebar, så den indeholdt mindre chokolade. Den nye, mindre bar, ses nederst. Reuters/Darren Staples

Selskabet bag Toblerone, Mondelez, fandt en opfindsom måde at spare penge på. Men nu kan den give bagslag.

København. Da Storbritannien stemte sig ud af EU faldt pundet markant. Det var en bet for de selskaber, der laver sine produkter uden for Storbritannien og pludseligt fik markant færre penge ind for sine produkter.

Flere af verdens største selskaber, deriblandt producenten af chokoladebarren Toblerone, fandt på kreative løsninger.

Mondelez, der laver Toblerone besluttede sig for at putte mindre chokolade i hver bar.

Den karakteristiske schweiziske chokoladebar fik simpelthen længere mellem de trekantede bjergtoppe af chokolade, der er bundet sammen med et lag i bunden.

Det sendte vægten ned fra 170 til 150 gram, mens størrelsen på pakken var den samme.

Dermed kunne prisen i pund fastholdes og det samme kunne Mondelez' overskud.

Men tricket kan nu give bagslag. For ved at ændre formen har Toblerone og Mondelez åbnet op for kopiprodukter.

Den første står allerede på spring. Det skriver avisen The Guardian.

Lavpriskæden Poundland har nemlig lanceret barren "Twin Peaks". Den ligner Toblerone til forveksling, men toppen af chokoladetrekanterne er del i to.

Toblerone var et af Poundlands mest solgte produkter med 11 millioner styk solgt i 2016. Men den nye form irriterer kunderne, og derfor vil Poundland have sin egen.

Mondelez har bragt produktet for retten, fordi selskabet mener, at "Twin Peaks" er et brud på Toblerones patent.

Poundland hævder dog i sit forsvar, at Toblerones form ikke længere er unik, fordi der er kommet en ny version. Og at det originale patent er blevet "uigenkaldeligt forladt" af Toblerone.

- Et varemærke er noget, der adskiller dine produkter og services fra andres. Jo mere konsekvent du bruger dit varemærke, jo stærkere er dine rettigheder.

- Der er et argument i, at Toblerone har svækket sine rettigheder ved at ændre formen på sine barrer, siger Sally Britton, patent- og varemærkeadvokat ved selskabet Mischon de Reya, til The Guardian.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen