Berlingske Business

Briterne ser dystert på økonomien efter EU-afstemning

BRITAIN-EU-POLITICS-BREXIT
Arkivfoto: Bank of England reflekteres i en vandpyt i Londons gader. Foto:

De britiske borgere ser markant mere skeptisk på økonomien i kongeriget efter sidste måneds folkeafstemning, hvor et flertal stemte for, at Storbritannien skal forlade EU.

Forbrugertilliden falder i det højeste tempo i 22 år ifølge en undersøgelse fra analysefirmaet GfK. Resultaterne kan læses i Daily Telegraph.

Undersøgelsen viser, at tilliden blandt forbrugerne faldt til minus 9 i kølvandet af afstemningen 23. juni. I den foregående måling lå indekset i minus 1. De otte trin ned er det største fald mellem to målinger siden december 1994.

Analysefirmaet har også hørt de adspurgte om, hvor de satte deres kryds ved afstemningen.

TOPSHOT-BRITAIN-EU-POLITICS-BREXIT

Hvis man kun tog dem, der stemte for at blive i EU, ville indekset ligge på minus 13. Der er mere optimisme blandt dem, der stemte for at forlade EU. Her er tallet minus 5, skriver The Guardian.

Forbrugertilliden bliver målt ved at stille et repræsentativt udsnit af borgerne en række spørgsmål om deres økonomiske situation og planer. Det er dermed en indikator på, om folk har tænkt sig at bruge penge og sætte gang i økonomien.

Tidligere på ugen viste en YouGov-måling, at også det britiske erhvervsliv ser noget mere surt på økonomien efter den historiske afstemning.

BELGIUM EUROPEAN COUNCIL MEETING BRITAIN BREXIT

Næsten halvdelen af de britiske virksomheder ser nu pessimistisk på Storbritanniens økonomiske udvikling de næste 12 måneder. Inden EU-afstemningen var det kun hver fjerde, der havde negative forventninger til økonomien.

Afstemningen i Storbritannien har også rystet de finansielle markeder. Aktierne er rutsjet op og ned, og det britiske pund er blevet svækket markant over for andre landes valutaer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen