Berlingske Business
15:04Amazon skal betale 100 mio. euro i skat i Italien

Brancheorganisation for gods frygter PostNords redningsplan

Postnord kommer med regnskab f
Kriseramte PostNord beder staten om at få tilført 2,3 milliarder kroner i forbindelse med omlægningen af selskabet. Brancheorganisationen ITD frygter, hvad redningspakken kan betyde for konkurrencesituationen. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2017) Scanpix/Henning Bagger

PostNords kriseramte redningsplan må ikke skævvride konkurrencen i transportbranchen, lyder det fra direktør.

København. En statsstøttet redningspakke på 2,3 milliarder kroner til PostNord er en åben dør for unfair konkurrence på transport- og logistikområdet.

Sådan lyder det fra Carina Christensen, der er direktør i brancheorganisationen for den danske vejgodstransport ITD.

Hun frygter, at PostNord rykker ind med statsmidler i ryggen og for alvor begynder at udkonkurrere virksomhederne i forhold til pakker og stykgods.

- Jeg er først og fremmest bekymret på vegne af de danske transportvirksomheder. Der er virkelig kamp om ordrerne hver dag.

- Hvis man fra politisk hold giver PostNord en saltvandsindsprøjtning i den størrelsesorden, som der er tale om her, så vil det kuldsejle den danske transport- og logistikbranche, siger hun.

Hun understreger, at vi endnu ikke kender den endelige politiske løsning, men hun ser alligevel bekymret på sagen.

- Jeg frygter på mine medlemmers vegne, at vi pludselig står over for en ny spiller i markedet, der kan underbyde os alle med statens penge i ryggen.

- PostNord er jo en helt særlig spiller. Selskabet er vokset op på helt andre vilkår end private virksomheder i Danmark.

Hun mener, at transportvirksomhederne er afhængige af ordentlige rammevilkår for vækst.

Det indebærer ifølge hende blandt andet et liberaliseret marked for godstransport, hvor man ikke skal konkurrere mod et statsstøttet selskab.

Hos Dansk Erhverv er man af samme grund bekymret for, at PostNord planlægger at gå ind på godsmarkedet i forbindelse med omlægningen af selskabet.

- Det kan betyde mere unfair konkurrence på området i forhold til de private aktører, siger Jakob Tietge, der er fagchef i Dansk Erhverv, i en pressemeddelelse.

- Unfair, fordi PostNord jo har skattekroner i ryggen, siger han.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen