Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Brådne kar er på vej ind i EU

Flere af de kommende nye EU-medlemslade - i første række Polen og Ungarn - er allerede skiftet over fra toldgaranti-systemet

TIR (Transport International Routiers) til EU''s fællesskabsforsendelsesordning.



Men de krav, der toldmæssigt er

overfor de nye EU lande indenfor TIR-systemet, bliver ikke 0-stillet - de fortsætter, eventuelt i retten, siger ordførende

direktør i Dansk Transport og Logistik, Michael Svane, til ErhvervsBladet.



Han siger, at TIR-krav er en del af forhandlingerne

i forbindelse med udvidelsen mod øst - selv om de skyldige beløb langt fra når op på de ca. 6.000 toldkrav,

der er i Rusland, og som i disse dage har fået den internationale transportunion IRU til at true russerne med at suspendere TIR-systemet.

Et træk, der ville få det russiske transportsystem til at bryde sammen.

En helt anden sag

Men det intet at gøre

med russernes nuværende aktion mod danske vognmænd - den skyldes alene Danmarks løsladelse af den tjetjenske vicepremierminister

Akhmed Zakajev.



- Russerne skylder fire-fem mia. danske kroner i forbindelse med TIR-garantierne. Og sammenlignet med det beløb,

skylder de nye lande i EU kun en mindre del. De pågældende landes vognmænd er allerede i fuld sving i det gamle

EU. Der står ikke en horde af lastbiler ved grænserne, når de optages i 2004.

Veluddannede

Michael Svane

er sikker på, at flere og flere transportopgaver vil blive overtaget af bl.a. polske vognmænd - og de har ikke biler der

er ringere end de danske vognmænds, og deres chauffører har ligeledes fået en faglig uddannelse.



- Situationen

er sådan, at selv de ungarske vognmænd er ved at være for dyre. Nu kører der mange biler fra Slovenien og

Kazakhstan i stedet. Faktisk er der en flaskehal, fordi de billige vognmænd ikke har biler nok.



Michael Svane mener dog

ikke, at hans medlemmer skal frygte udviklingen - men blot skal arbejde på det, de er bedst til: kvalitetstransporter.



-

Lønmæssigt vil de ikke kunne hamle op med de nye lande.



- De skal i stedet for prøve at holde fast i deres

markedsandel ved netop kvalitet, pålidelighed og god service. En dansk vognmand kan bedre end de fleste garantere at en forsendelse

kommer sikkert frem til aftalt pris - uanset hvor, siger Michael Svane.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen